Tantárgy adatlapja
A szemináriumon a metafizika egyik alapvető kérdésén, az egység és sokféleség problémáján gondolkodunk el néhány klasszikus szöveg segítségével. A cél az, hogy a hallgatók felismerjék e kérdés jelentőségét, továbbá ismerjék megválaszolásának legfontosabb útjait és az ezekhez köthető apóriákat. Ezen az órán is alapvető elvárás az elemzett szövegekhez való rendszeres és érdemi hozzászólás. Emellett házi dolgozat elkészítésével, zárthelyi dolgozat írásával és esetenként referáum tartásával szereznek a hallgatók jegyet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Clarke, Norris: The One and the Many – A Contemporary Thomistic Metaphyisics, University of Notre Dame Press, 2001, 72-109.o.
Hegel: Enciklopédia I., „Az objektum”, ill, „Az eszme” c. részek, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1979, 291-327.o.
Hérakleitosz töredékei, in: Görög gondolkodók I., Budapest, Kossutj Kiadó, 1992, 31-42.o.
Platón: Parmenidész, in: PLÖM, Budapest, Európa Könyvkiadó, 1984, 809-895.o.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a
szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.