Tantárgy adatlapja
A szemináriumon a metafizika néhány jellegzetes meghatározását tekintjük át a XX. századtól kezdve. Ebből az áttekintésből a metafizika jelenkori státuszának, illetve e státusz eldöntetlenségének képe rajzolódik majd ki a hallgatók előtt, s ez továbbgondolásra ösztönözheti őket. Az órán alapvető elvárás az elemzett szövegekhez való rendszeres és érdemi hozzászólás. Emellett házi dolgozat elkészítésével, zárthelyi dolgozat írásával és esetenként referátum tartásával szereznek a hallgatók jegyet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Heidegger, Martin: A filozófia vége és a gondolkodás feladata. in: „Költőien lakozik az ember” – Válogatott írások, Budapest-Szeged, T-Twins Kiadó, 1994, 255-279.o.
Rorty, Richard: Esetlegesség, irónia és szolidaritás, Pécs, Jelenkor, 1994.
Loux, Michael J.: Contemporary Metaphyisics,New York and London, Routledge, 2002, 1-46.o.
Weissmahr, Béla: A szellem valósága, Budapest, Kairosz Kiadó, 2009, 13-53.o.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és s
zóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.