Tantárgy adatlapja
A tárgy célja olyan gyakorlati statisztikai tudás felépítése, melyre a hallgató bátran támaszkodhat a műhelymunkák megírása során. Módszere a statisztika alapvető fogalmainak és működési logikájának átismétlése, a pszichológiában használt egyszempontos statisztikai eljárások elméleti hátterének megismerése és használatuknak számítógépen történő bemutatása, gyakorlása. További információ: http://stathelp.hu
Részletes tematika:
Kísérleti elrendezések – minták kialakításának módszertana, összefüggő és független mintás elemzések elmélete, hasonlóságaik, különbségeik.
Egy minta jellemzése – egymintás t-próba elmélete és gyakorlata.
Két minta parametrikus összehasonlítása – megismerkedés az összefüggő és független mintás t-próba elméletével és gyakorlatával.
Két minta nemparametrikus összehasonlítása. Független minták esetén Mann-Whitney, Wilcoxon rangösszeg, Kolmogorov-Smirnov Z, Moses extreme reaction test, 2x2-es táblákon Khi-négyzet és alternatívái. Összefüggő minták esetén: Wilcoxon előjeles rangteszt, előjelteszt, McNemar teszt.
Több minta parametrikus összehasonlítása – egyszempontos ANOVA elemzések elméleti háttere és gyakorlati megvalósítása, One-Way ANOVA és Repeated Measures ANOVA. Kontaszt-kiosztások és Post-hoc vizsgálatok.
Több minta nemparametrikus összehasonlítása. Független minták esetén Welch, Kruskal-Wallis teszt és Medián teszt valamint Khi-négyzet próba nagyobb kereszttáblákon. Összefüggő minták esetén Greenhous-Geisser korrekció, Friedman ANOVA és Cochran Q teszt. Valamint a próbákhoz végezhető lehetséges utóvizsgálatok és korrekciók.
Kérdőívek megbízhatóságának vizsgálata Cronbach alfa érték számítása.
an class="cs50126BB">A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN): Kötelező irodalom: Vargha András. (2008) Matematikai statisztika. Pszichológiai, nyelvészeti és biológiai alkalmazásokkal. Budapest: Pólya Kiadó. ISBN 963858095x Ajánlott irodalom: Andy Field (2013) Discovering Statistics Using SPSS 4th edition, SAGE Publications Ltd. ISBN 9781446249185 Székelyi Mária – Barna Ildikó (2004) Túlélőkészlet az SPSS-hez Bp. Typotex. ISBN 978-963-9326-42-2 Ketskeméty László (2005) Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS programrendszerbe Bp. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 9634638236 Sajtos László – Mitev Ariel. (2007) SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv Bp. Alinea Kiadó. ISBN 9789639659087 Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul: a) tudása Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein. b) képességei Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére. Képes szakember irányítása mellett egyszerűbb tesztek felvételére és kiértékelésére. c) attitűdje Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására. d) autonómiája és felelőssége Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével. Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.