Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a pszichológiai elemzésekben használt statisztikai módszerek elméleti hátterének megértése. Kiemelten fókuszálva a többváltozós statisztikai eljárások elméletére.
Tematika:
Populáció és minta
Torzító hatások
Leíró statisztikák és következtető statisztikák
Robosztusság & Monte-Carlo szimulációk
Parametrikus tesztek feltételei
Egyszerű és hierarchikus lineáris regresszió
Görbe illesztés
Mediáló és moderáló hatások elemzése
Logisztikus regresszió
Bayesiánus statisztika
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Andy Field (2013) Discovering Statistics Using SPSS 4th edition, SAGE Publications Ltd.
Vargha András. (2007) Matematikai statisztika. Pszichológiai, nyelvészeti és biológiai alkalmazásokkal. Budapest: Pólya Kiadó.
Ajánlott irodalom:
Székelyi Mária – Barna Ildikó: Túlélőkészlet az SPSShez, Bp. Typotex 2002.
Ketskeméty László – Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS, programrendszerbe Bp. ELTE Eötvös Kiadó, 2005.
Sajtos L. – Mitev A.: Spss kutatási és adatelemzési, kézikönyv Bp. Alinea Kiadó, 2007.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
Képes adatok önálló elemzésére és új összefüggések feltárására.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.