Tantárgy adatlapja
Az etalonvizsga az alapvető mozgóképkultúra és médiaelméleti ismereteket kéri számon azzal a céllal, hogy a korábbi, részegységekhez kapcsolódó ismeretanyagot a hallgatók immár egységében is láthassák és értelmezhessék. Ennek során a vizsga a mozgóképkultúra nagy területei mellett a tömegmédiával kapcsolatos ismeretekre is kitér. Előbbi területről egy átfogó magyar és egyetemes filmörökség ismerete, a mozgókép tanulmányozásának főbb módszerei lesznek számonkérve. Utóbbi területről pedig a tömegmédia, befogadáselméletek valamint a mádiajártasság képezik hangsúlyos részét az etalonvizsgának. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: MCQUAIL, Denis: A tömegkommunikáció elmélete, Budapest, Osiris, 2003. 13-146 Andok Mónika: Mi, a média In.. Aczél – Andok – Bokor: Műveljük a médiát! Wolters – Kluewr 2015. 15-38. GRIPSRUD, Jostein: Médiakultúra, médiatársadalom, Budapest, Új Mandátum, 2007. 11-100. Babier, Frédéric-Lavenir, Catherine Bertho:A média története. Budapest: Osiris. 2004. 13-23 McCombs, Maxwell – Show, Donald: 2007 A tömegmédia témakijelölő funkciója. In.: Angelusz - Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény.
n>Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó. 2007. 252-261. Gerbner, George: 2002 A média rejtett üzenete. Osiris. Budapest. Ajánlott olvasmányok: Gerbner, George: 1978. Kommunikáció és társadalmi környezet. In Kommunikáció I-II. KJK. Budapest. 247-258. Hall, Stuart: 2007 Kódolás – dekódolás. In.: Angelusz - Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó. 131-143. Morley, David.1999. A Nationwide nézői, avagy hogyan értelmezzük a televíziózást? in Replika, 1999/december. 29-53. Császi Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008 ősz A mindenkori etalonvizsga tételsor tartalmazza tételenként a kötelező és javasolt irodalmat. A tételsor a Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet honlapján érhető el. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítésének figyelembevétele területén a) tudása – Ismeri a tantárgy által közvetített fogalmak kialakulásának folyamatát, annak a tanulók fogalomrendszerének kialakulásában játszott szerepét. – Ismeri a tantárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, ezek fejlesztésének és diagnosztikus mérésének módszereit. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése területén a) tudása – Megalapozott tudással rendelkezik a társadalmi és csoportközi folyamatokról, a demokrácia működéséről. – Ismeri a magyar nemzeti és az európai kultúra főbb értékeit. Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, esélyteremtési lehetőségeit. – Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket. Segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket. A fenntartható fejlődéssel, a tudatos médiafogyasztással, a digitális technológiák használatával kapcsolatos ismereteket ad át. b) képességei – Képes a konfliktusok megelőzésére és hatékony kezelésére. – Képes a tanulókat helyi, nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadására nevelni. c) attitűdje – Elkötelezett a nemzeti és egyetemes emberi értékek iránt, szociális érzékenység, segítőkészség jellemzi. – Döntéseiben képes szakmai önreflexióra és önkorrekcióra. – &n bsp; Elkötelezett a családi életre nevelés feladatainak végrehajtásában, a demokratikus gondolkodásra nevelésben. – Igyekszik elsajátíttatni tanulóival azok jogait és kötelességeit. Folyamatosan együttműködik a szülőkkel. A szakmódszertani és a szaktárgyi tudás területén a) tudása – Ismeri a tantárgy tantervét, a benne megfogalmazott tanulási eredményeket és vizsgakövetelményeket, valamint a tantárgy tanulásának sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját. Ismeri a tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat. – Ismeri a tudatos és kreatív-alkotó médiahasználathoz, mozgóképkészítéshez szükséges eszközök működési elvét. b) képességei – Képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások tantárgyi alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások felismerésére, a tantárgyi integráció megvalósítására. – Képes a tantárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére. – Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására. – Képes tudatos és kreatív médiahasználatra. c) attitűdje – Fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. – Reálisan, alkotó módon a képességfejlesztés egészének nézőpontjából ítéli meg tantárgya oktatásban betöltött szerepét. Igyekszik aktívan együttműködni tantárgya, valamint más tantárgyak tanáraival, különösen a tantárgyakhoz kapcsolódó médiatartalmak előállításában. – Segíti a tanulók megismerési és alkotási vágyának kiteljesedését és folyamatos fennt artását. A kommunikáció, a szakmai együttműködés és a pályaidentitás területén a) tudása – Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait. – Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjaival kapcsolatban. – Tájékozott a szakterületéhez és tanári hivatásához kötődő információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban. b) képességei – Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását. – Jól tájékozódik a pedagógiai és szaktárgyi szakirodalomban, képes elemezni, értelmezni e területek kutatási, fejlesztési eredményeit, tisztában van a pedagógiai kutatás, fejlesztés, valamint innováció sajátosságaival. – Képes kutatási módszerek használatára. c) attitűdje – Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére. – Kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra. Az autonómia és a felelősségvállalás területén a) tudása – A szakmáját és a tantárgyainak megfelelő tudományterületeket megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja. b) képességei – Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. – Törekszik az együttműködésre, az egyenrangú szakmai kooperációra, a szakmai etika szabályainak betartására és betartatására. c) attitűdje – Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban |