Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mozgóképkultúra és médiaismereti etalonvizsga
Tárgy kódja: BONMM00200
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Zalán Márk Dániel
Tárgyleírás:

Az etalonvizsga az alapvető mozgóképkultúra és médiaelméleti ismereteket kéri számon azzal a céllal, hogy a korábbi, részegységekhez kapcsolódó ismeretanyagot a hallgatók immár egységében is láthassák és értelmezhessék. Ennek során a vizsga a mozgóképkultúra nagy területei mellett a tömegmédiával kapcsolatos ismeretekre is kitér. Előbbi területről egy átfogó magyar és egyetemes filmörökség ismerete, a mozgókép tanulmányozásának főbb módszerei lesznek számonkérve. Utóbbi területről pedig a tömegmédia, befogadáselméletek valamint a mádiajártasság képezik hangsúlyos részét az etalonvizsgának.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

MCQUAIL, Denis: A tömegkommunikáció elmélete, Budapest, Osiris, 2003. 13-146

Andok Mónika: Mi, a média  In.. Aczél – Andok – Bokor: Műveljük a médiát! Wolters – Kluewr 2015. 15-38.

GRIPSRUD, Jostein: Médiakultúra, médiatársadalom, Budapest, Új Mandátum, 2007. 11-100.

Babier, Frédéric-Lavenir, Catherine Bertho:A média története. Budapest: Osiris. 2004.  13-23

McCombs, Maxwell – Show, Donald: 2007 A tömegmédia témakijelölő funkciója. In.: Angelusz -  Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény.

n>Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó. 2007. 252-261.

Gerbner, George: 2002 A média rejtett üzenete. Osiris. Budapest.

Ajánlott olvasmányok:

Gerbner, George: 1978. Kommunikáció és társadalmi környezet. In Kommunikáció I-II. KJK. Budapest. 247-258.

Hall, Stuart: 2007 Kódolás – dekódolás. In.: Angelusz -  Tardos - Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény. Gondolat Kiadó. 131-143.

Morley, David.1999. A Nationwide nézői, avagy hogyan értelmezzük a televíziózást? in Replika, 1999/december. 29-53.

Császi Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008 ősz

A mindenkori etalonvizsga tételsor tartalmazza tételenként a kötelező és javasolt irodalmat. A tételsor a Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet honlapján érhető el.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítésének figyelembevétele területén

a) tudása

–    Ismeri a tantárgy által közvetített fogalmak kialakulásának folyamatát, annak a tanulók fogalomrendszerének kialakulásában játszott szerepét.

–    Ismeri a tantárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, ezek fejlesztésének és diagnosztikus mérésének módszereit.

A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése területén

a) tudása

–    Megalapozott tudással rendelkezik a társadalmi és csoportközi folyamatokról, a demokrácia működéséről.

–    Ismeri a magyar nemzeti és az európai kultúra főbb értékeit. Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, esélyteremtési lehetőségeit.

–    Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket. Segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket. A fenntartható fejlődéssel, a tudatos médiafogyasztással, a digitális technológiák használatával kapcsolatos ismereteket ad át.

b) képességei

–    Képes a konfliktusok megelőzésére és hatékony kezelésére.

–    Képes a tanulókat helyi, nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadására nevelni.

c) attitűdje

–    Elkötelezett a nemzeti és egyetemes emberi értékek iránt, szociális érzékenység, segítőkészség jellemzi.

–    Döntéseiben képes szakmai önreflexióra és önkorrekcióra.

– &n

bsp;  Elkötelezett a családi életre nevelés feladatainak végrehajtásában, a demokratikus gondolkodásra nevelésben.

–    Igyekszik elsajátíttatni tanulóival azok jogait és kötelességeit. Folyamatosan együttműködik a szülőkkel.

A szakmódszertani és a szaktárgyi tudás területén

a) tudása

–    Ismeri a tantárgy tantervét, a benne megfogalmazott tanulási eredményeket és vizsgakövetelményeket, valamint a tantárgy tanulásának sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját. Ismeri a tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat.

–    Ismeri a tudatos és kreatív-alkotó médiahasználathoz, mozgóképkészítéshez szükséges eszközök működési elvét.

b) képességei

–    Képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások tantárgyi alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások felismerésére, a tantárgyi integráció megvalósítására.

–    Képes a tantárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére.

–    Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.

–    Képes tudatos és kreatív médiahasználatra.

c) attitűdje

–    Fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését.

–    Reálisan, alkotó módon a képességfejlesztés egészének nézőpontjából ítéli meg tantárgya oktatásban betöltött szerepét. Igyekszik aktívan együttműködni tantárgya, valamint más tantárgyak tanáraival, különösen a tantárgyakhoz kapcsolódó médiatartalmak előállításában.

–    Segíti a tanulók megismerési és alkotási vágyának kiteljesedését és folyamatos fennt

artását.

A kommunikáció, a szakmai együttműködés és a pályaidentitás területén

a) tudása

–    Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait.

–    Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjaival kapcsolatban.

–    Tájékozott a szakterületéhez és tanári hivatásához kötődő információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban.

b) képességei

–    Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.

–    Jól tájékozódik a pedagógiai és szaktárgyi szakirodalomban, képes elemezni, értelmezni e területek kutatási, fejlesztési eredményeit, tisztában van a pedagógiai kutatás, fejlesztés, valamint innováció sajátosságaival.

–    Képes kutatási módszerek használatára.

c) attitűdje

–    Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.

–    Kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.

Az autonómia és a felelősségvállalás területén

a) tudása

–    A szakmáját és a tantárgyainak megfelelő tudományterületeket megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.

b) képességei

–    Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

–    Törekszik az együttműködésre, az egyenrangú szakmai kooperációra, a szakmai etika szabályainak betartására és betartatására.

c) attitűdje

–    Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt