Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja a hallgatók bevezetése a műelemzés módszerébe általános módszertani elvek megismertetése és gyakorlati példák révén. Az elméleti bevezetést követően a hallgatók önálló műelemzéseket dolgoznak ki és ismertetnek a többiekkel, ezzel párhuzamosan az oktató alaposabb bevezetést nyújt a szemeszter példáit szolgáltató művészettörténeti emlékanyagba. A szeminárium lényege a módszert megismertetése, ezért a példaként használt emlékanyag (korszak, tárgycsoport) szemeszterenként ill. előadónként változik. Lehetőség szerint olyan tárgycsoportot választunk, amelynek emlékei fellelhetők hazai (leginkább budapesti) múzeumokban, így a hallgatóknak lehetőségük nyílik a tárgyak közvetlen megfigyelésére és az elemzéseket bemutató órák egy része is a tárgyak közelében, múzeumi környezetben rendezhető.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gombrich, E. H., Művészet és illúzió: a képi ábrázolás pszichológiája, Budapest, Gondolat, 1972.
Az ikonológia elmélete. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) Szerk.: Pál József JATEPress, Szeged, 1997.
Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. Ford.: Bacsó Béla – Rényi András. (Egyetemi könyvtár) Budapest: Corvina, 1998.
Rényi András: A művészettörténeti megértésről. Világosság (2004) 79-82.
a további olvasmányok az aktuális szemeszter tematikájához illeszkednek
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jártas a kutatásmódszertani és értelmezéstani alapismeretekben, a kiállítás értékelésben.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
c) attitűdje
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.