Tantárgy adatlapja
Nem véletlen, hogy a multimédia kifejezést éppen művészeti összefüggésben, Andy Warhol Exploding Plastic Inevitable című projektjével kapcsolatban használták először: a különböző médiumok művészi összekapcsolása lényegében Richard Wagnertől Marinettin vagy Dick Higginsen át napjaink multimédiás vagy újmédia-művészetéig (robotművészet, génművészet, közvetítésművészet) nyomon követhető. A kurzus egyrészt a Wagnerre visszavezethető kezdetektől a fordulópontnak tekintendő 1994-es évig (a Netscape böngésző megjelenése, az újmédia-művészet fogalmának kialakulása), másrészt az 1994-től művészeti médiumként kezelt technológiákat (egészen az adatmegfigyelő szoftverig menően) veszi számba.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tribe, M. – Reena, J: Újmédia-művészet. Budapest: Vince Kiadó, 2007.
Hirsch, T.: Szegények pokla. Sátántangó és multimédia. Filmvilág 1998/6.
Perneczky, G: A világ új képe. Természettudósok a „szép”-ről a komputer korában. Ponticulus Hungaricus 2007/1.
Moholy-Nagy, L.: Színház, cirkusz, varieté. in: A Bauhaus színháza. Budapest: Corvina, 1978.
Landow, G. –Delany, P.: Hypertext, Hypermedia and Literary Studies: The State of the Art. In Hypermedia and Literary Studies. Cambridge (MA), 1991.
Haraway, D.J.: Kiborg kiáltvány: tudomány, technika, és szocialista feminizmus az 1980-as években. Replika 2005/51–52.
Ajánlott irodalom:
Packer, R. – Jordan, K.: From Wagner to Virtual Reality. W. W. Norton and Company, 2001.
Licklider, J. C. R. : Man-Computer Symbiosis.
http://groups.csail.mit.edu/medg/people/psz/Licklider.html
html>