Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók ismerjék meg a
művészetterápiás lehetőségeket és azok jótékony hatásait a fejlesztő
nevelésben. Cél, hogy a hallgatók saját élményű tapasztalatokat szerezzenek,
emellett az adott terápia elméleti hátterét is ismerjék. Ezáltal képesek
legyenek az adott gyermek vagy csoport számára az ideális fejlesztési
lehetőséget kiválasztani és azt megvalósítani. Főbb tematikai
csomópontok: 8. A művészeti terápia
elméleti háttere 9. A képzőművészeti terápia
elmélete, gyakorlata 10. Zeneművészeti terápia
elmélete, gyakorlata 11. Mozgásnevelési terápia
elmélete, gyakorlata 12. Komplex művészeti terápia |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Eva Mees
Christeller (2010) Művészeti terápia a
gyakorlatban. Remedium. -
Kiss Virág
(2017) Művészetalapú módszerek típusai és gyógypedagógiai vonatkozásai In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf.
1-2. sz. 19-25. -
Moreno,
Joseph J. (2007) Belső zenéd dallama -
Zeneterápia és pszichodráma. L'Harmattan Kiadó. -
Sándor Éva
(2017) Képzőművészeti pedagógiai terápia. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf.
1-2. sz. 26-33. -
Schmidtné
Balás Eszter (2017) „Látlak, hallak és énekellek...”. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf.
1-2. sz. 44-53. -
Urbánné
Varga Katalin (2017) Királyi út: zenéléssel a belső szabadsághoz. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf.
1-2. sz. 34-43. Ajánlott
irodalom: -
Balás
Eszter (1990) A dadogás komplex művészeti terápiás programja. Országos
Pedagógiai Intézet. -
Trencsényi László
(2000) Művészetpedagógia: elmélet,
tanterv, módszer. Okker. Budapest. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
művészetterápiák széles spektrumát, azok jótékony hatásait. b) képességei -
Képes
önállóan alkalmazni a gyermekek érdeklődését és fejlettségi szintjét
figyelembe véve a művészetterápiás lehetőségeket. c) attitűdje
ss="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm;
margin-bottom:0cm;margin-left:24.4pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space:
auto;text-align:justify;text-indent:-18.0pt;line-height:normal;mso-list:l1 level1 lfo1;
mso-hyphenate:none;text-autospace:ideograph-other">-
Nyitott a művészeti nevelés változatos
módszereinek alkalmazásában. |