Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Művészetterápiák a fejlesztő nevelésben
Tárgy kódja: BT-PSZ-4330
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyessy Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók ismerjék meg a művészetterápiás lehetőségeket és azok jótékony hatásait a fejlesztő nevelésben. Cél, hogy a hallgatók saját élményű tapasztalatokat szerezzenek, emellett az adott terápia elméleti hátterét is ismerjék. Ezáltal képesek legyenek az adott gyermek vagy csoport számára az ideális fejlesztési lehetőséget kiválasztani és azt megvalósítani.

Főbb tematikai csomópontok:

8.       A művészeti terápia elméleti háttere

9.       A képzőművészeti terápia elmélete, gyakorlata

10.   Zeneművészeti terápia elmélete, gyakorlata

11.   Mozgásnevelési terápia elmélete, gyakorlata

12.   Komplex művészeti terápia

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Eva Mees Christeller (2010) Művészeti terápia a gyakorlatban. Remedium.

-         Kiss Virág (2017) Művészetalapú módszerek típusai és gyógypedagógiai vonatkozásai In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf. 1-2. sz. 19-25.

-        Moreno, Joseph J. (2007) Belső zenéd dallama - Zeneterápia és pszichodráma. L'Harmattan Kiadó.

-         Sándor Éva (2017) Képzőművészeti pedagógiai terápia. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf. 1-2. sz. 26-33.

-        Schmidtné Balás Eszter (2017) „Látlak, hallak és énekellek...”. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf. 1-2. sz. 44-53.

-        Urbánné Varga Katalin (2017) Királyi út: zenéléssel a belső szabadsághoz. In: Fejlesztő pedagógia . 28. évf. 1-2. sz. 34-43.

Ajánlott irodalom:

-        Balás Eszter (1990) A dadogás komplex művészeti terápiás programja. Országos Pedagógiai Intézet.

-        Trencsényi László (2000) Művészetpedagógia: elmélet, tanterv, módszer. Okker. Budapest.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a művészetterápiák széles spektrumát, azok jótékony hatásait.

b) képességei

-        Képes önállóan alkalmazni a gyermekek érdeklődését és fejlettségi szintjét figyelembe véve a művészetterápiás lehetőségeket.

c) attitűdje

ss="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm; margin-bottom:0cm;margin-left:24.4pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space: auto;text-align:justify;text-indent:-18.0pt;line-height:normal;mso-list:l1 level1 lfo1; mso-hyphenate:none;text-autospace:ideograph-other">-        Nyitott a művészeti nevelés változatos módszereinek alkalmazásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt