Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a hallgatóság bevezetése a művészettörténész szakma egyik fő gyakorlati alkalmazási területére, a múzeumok világába. Az előadás-sorozat megismerteti a múzeum, mint intézménytípus valamint a hazai múzeumok történetét, a világ és Magyarország jelenlegi legfontosabb muzeális intézményeit; a félév második felének tematikus óráin pedig a múzeumi gyakorlati munka egy-egy főbb területét mutatjuk be, részben gyakorló múzeumi szakemberek segítségével és múzeumlátogatások révén is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Korek J.: A muzeológia alapjai. Budapest, 1988.
L. Binni – G. Pinna: A múzeum. Egy kulturális gépezet története és működése a XVI. századtól napjainkig. Budapest, 1986.
Balassa M. I. (szerk.): Magyarország múzeumai, Budapest 2001.
F. Waidacher: Az általános muzeológia kézikönyve (magyar fordítás: Mélyi J.), Budapest 2011.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik muzeológiai és műemlékvédelmi alapismeretekkel.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
A hallgató áttekintést kap a múzeum, mint intézménytípus történetéről, a világ és Magyarország főbb múzeumairól, valamint a múzeumi munka gyakorlati feladatairól.
A hallgató egy vagy több intézménnyel közelebbről és bővebben is megismerkedhet.
b) képességei
Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.
Képes művelődési, művészeti és műemlékvédelmi intézményekben, kutatóintézetekben, az igazgatás területén, oktatási és ismeretterjesztési fórumokon, a tömegkommunikációban a kultúrakutatáshoz kapcsolódó feladatkörök ellátására, akár középvezetői szinten is.
A múzeumi munka területeinek, gyakorlati feladatainak megismerése kiindulópontul szolgálhat a további pályaorientációhoz is.
c) attitűdje
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.