Tantárgy adatlapja
A hallgatók múzeumoknál töltik a gyakorlatot, ahol konkrét feladatok során ismerik meg a múzeum működését. A hallgatóknak a múzeumokban egy gyakorlatvezető áll segítségükre, aki meghatározza számukra a feladatot. Egyes intézmények aktuális feladatai eltérnek, de a kiállítások előkészítése-építése, a gyűjteményi munka különböző fázisai mind-mind részét képezik a feladatoknak.
A kiállításokkal kapcsolatban a tárgyak kiválasztásának előkészítése, szakirodalomban felkutatása lehet feladat. A kiállítások építésénél a tárgyak behelyezése körüli munkálatokban való részvétel.
A gyűjteményi munkák során a tárgyak leltározására, esetleg revízióban való segédkezésre kerülhet sor. A régészeti feltárások utómunkái során a dokumentáció véglegesítésében szintén hathatós segítséget nyújthatnak.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Müller Róbert (főszerk.): Régészeti kézikönyv. Magyar Régész Szövetség, Budapest, 2011. ISBN 978-963-08-0860-6.
Dr. Korek József: A muzeológia alapjai. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. ISBN 9631813878.
Ajánlott irodalom:
Friedrich Waidacher Az általános muzeológia kézikönyve. Budapest, 2011.
http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/2_1_waidacher.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik múzeumi &ea
cute;s a tágabb örökségvédelmi munkáról.
A hallgatók gyakorlati tapasztalatra tesznek szert egy működő múzeumban.
Megismerik a múzeum forrásfeltáró, forrásrendező és forrásmegőrző (a tárgyak leltározása, revíziója) és a kiállításrendezéshez kapcsolódó tevékenységeket.
A hallgatók bepillantást kaphatnak a múzeumok összetett feladatai közé.
b) képességei
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
A hallgatók képesek lesznek a múzeum feladatköréről képet alkotni.
lehetőségük lesz a múzeumi csapatban való munka elsajátítása.
Átlátják, hogy az egyes feladatok hogyan épülnek egymásra.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a régészeti szakma iránt.
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.