Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a hallgatók megismertetése mind elméletben, mind gyakorlatban a surveykutatások során alkalmazott mintavételi eljárások egyes típusaival, ezek előnyeivel és hátrányaival, és a végrehajtás módjával.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Earl Babbie (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest: 201-242.
Ajánlott irodalom:
Sajtos László – Mitev Ariel (2007): SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest.
Székelyi Mária – Barna Ildikó (2002): Túlélőkészlet az SPSS-hez – Többváltozós elemzési technikákról társadalomkutatók számára. Typotex kiadó
IBM SPSS Complex Samples 22 http://www.sussex.ac.uk/its/pdfs/SPSS_Complex_Samples_22.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Magas szinten ismeri, érti és értelmezi a fontos szociológiai és társadalmi összefüggéseket.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
b) képességei
Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematiku
s összeállítások figyelemmel kísérésére.
Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
c) attitűdje
Nyitott, befogadó, ugyanakkor kritikus a szakmai újításokkal szemben.
Nyitott és elkötelezett a nemzetközi szakmai együttműködések iránt.
Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.
A tudományos korrektség elve alapján jár el, kerülve minden hátrányos megkülönböztetést.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.
Elkötelezetten képviseli a szakmai érdekeket.