Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: A magyarországi német nemzetiség irodalmának újjáéledése a 2. világháború után. A nemzetiségi irodalom jellemzői, képviselői és témái generációnként, irányzatok. Publikálási lehetőségek, antológiák, VUdAK. A népies költészet képviselői I.: Georg Fath, Josef Kanter. A népies költészet képviselői II.: Franz Zeltner, Josef Mikonya. Az prózai korosztály képviselői I.: Georg Wittmann, Nikolaus Márnai-Mann. Az prózai korosztály képviselői II.: Franz Sziebert, Martin Thomann. Átmenet a hagyományos és modern költészet között: Engelbert Rittinger, ludwig Fischer. Új irányzatok képviselői: Erika Áts, Claus Klotz, Béla Bayer, Valéria Koch, Josef Michaelis, Koloman Brenner, Angéla Korb.
Kialakítandó kompetenciák: A hallgató ismerkedjen meg a magyarországi német nemzetiségi irodalom jeles képviselőivel, azok főbb műveivel, legyen képes korban elhelyezni, ill. besorolni ezeket. A konkrét művek által képet kell kapniuk a témákról, a stílusjegyekről, a nemzetiségi irodalom sajátosságairól. Nagy hangsúlyt kap a nemzetiségi irodalom oktatásának módszertana. Az irodalmi művek szolgálják a nemzetiségi identitástudat kialakítását, fejlesztését. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező szakirodalom:
1. Márkus Éva, „Meine zwei Sprachen”, Budapest, Trezor, 2009 2. Szabó János (szerk.), Texte Ungarndeutscher Gegenwartsautoren, Budapest, ELTE, 1994 3. Treszl, Anton, Wer ist wer? Erstes ungarndeutsches Biographielexikon, Grünstadt, Eigenverlag von Anton Treszl, 1993 4. Szabó János, Schuth, Johann, Ungarndeutsche Literatur der 70-er und 80-er Jahre, München, Budapest, Südostdeutsches Kulturwerk, 1991, ISBN 963-04-1283-7
Ajánlott szakirodalom: 1. a szerzők önálló kötetei, kiadványai 2. német nemzetiségi antológiák |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - Nemzetiségi szakirányon magas szintű (C1) idegen nyelvi kompetenciákkal rendelkezik. - Ismeri a német nemzetiség kultúráját, történelmét, irodalmát. b) képességei - Elkötelezett a különböző kultúrák megbecsülése iránt, törekszik az együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra. - Képes a tanulmányozott nyelv tanítására, színvonalas, példaadó idegennyelvi kommunikációra. |