Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: A melléknév jellemzői, ragozása, fokozása; a névmások osztályozása, jellemzői: személyes, birtokos, mutató, vonatkozó, kérdő, határozatlan névmás; névmások vonzatai; névmási határozószók; es mint névmás; határozószók; partikulák; elöljárószavak.
Kialakítandó kompetenciák: A négy alapvető készség (beszéd-, írás-, olvasáskészség, hallás utáni értés) rendszerezett nyelvtani hátteret ad a hallgatóknak a német, mint nemzetiségi és idegen nyelv tanításához, ismereteket szereznek a beszélt és írott német köznyelv nyelvtani normáiról. Elméleti és gyakorlati ismereteket szereznek a német szófajok közül az ige formarendszeréről. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Hilke Dreyer-Richard Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik-aktuell: Neubearbeitung. Hueber Verlag, 2009. 211-258. old. ISBN-10: 3193072559 2. Karin Hall-Barbara Scheiner: Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene. Hueber Verlag, 2001. 231-242. old. ISBN: 3-19-00-7448-8 3. Szabó Katalin: Wer? Was? Wo? Wie? Heyne Kiadó, 2004. 143-221. old. ISBN: 9639328847 Ajánlott irodalom: 1. DUDEN – Die Grammatik. Mannheim, Dudenverlag, 2006. 256-392., 608.640. old. ISBN: 3-411-04047-5 2. Helbig, Gerhard – Buscha, Joachim: Deutsche Grammatik. Langenscheidt Verlag, 2001. 273-418. old. ISBN: 3-468-49493-9 3. Bradean-Ebinger, Nelu (Hg.): Deutsche deskriptive Übungsgrammatik. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. 138-222. old. ISBN: 963 19 4499 9 4. Mészáros Angéla: Die verflixte Grammatik. Padlás Nyelviskola Könyvek, 2012. ISBN: 9789638619631 5. Dömők Szilvia: Grammatikkompass. Akadémia Kiadó, 2001. ISBN: 9789630575669
|
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása – Ismeri a 6–12 éves korosztály nemzetiségi nevelése során hatékonyan alkalmazható nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvfejlesztési stratégiákat. – Korszerű ismeretekkel rendelkezik a korai kétnyelvűség területén. b) képességei – Magas szintű (C1) nemzetiségi nyelvi kompetenciákkal rendelkezik. – Képes nemzetiségi nyelven tanításra, színvonalas, példaadó nemzetiségi nyelvű kommunikációra. |