Tantárgy adatlapja
A kurzus a globális folyamatok alapján bemutatja a nemzeti oktatási rendszerekben zajló legfőbb változásokat. Az oktatási rendszerek ismertetésében felhasználjuk Niklas Luhmann rendszerelméletét, a szupranacionális policy-hatásokat pedig Margaret Archer interakciósrendszer-modellje alapján tárgyaljuk. Az oktatási forrásallokáció kapcsán az egyenlősítés és hatékonyság közötti átváltási viszonyokat ismertetjük meg. A hazai viszonyokra vonatkoztatva az iskolai szocializáció, a médiahatások, az információs technológiák terjedése és a tanárok helyzete, valamint a nemzetközi teljesítménymérések értelmezhetősége kerülnek bemutatásra. Az egyházi iskolák sajátosságainak megismertetésén túlmenően az előadás reflektál a nevelési irányzatokra és kitekint az oktatási törvénykezésre is.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
KOZMA Tamás, Az összehasonlító neveléstudomány alapjai, Budapest, Új Mandátum, 2006. p. 170–260., ISBN 963-9609-32-3
ANDORKA Rudolf, Bevezetés a szociológiába, Budapest, Osiris, 2003, „Oktatás”-fejezet, p. 377–400. ISBN 963-389-402-6
PUSZTAI Gabriella, A társadalmi tőke és az iskola, Budapest, Új Mandátum, 2009. pp. 29–45., 140–148. ISBN 978-963-287-009-0
Jelentés a magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2011.
Friedrich W. KRON , Pedagógia, Budapest, Osiris, 2003, pp. 112–126., 391–400. ISBN 963-389-403-4
OECD Factbook (2010), Economic, Environmental and Social Statistics. Elektronikus adatbázis oktatási adata
i: http://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-factbook_18147364
Ajánlott irodalom:
TÖRÖK Balázs, Az óvodai csoportszobai számítógépek, In: Iskolakultúra, 2007.4., p. 115-126.