Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: A
hallgatók megismerjék a neveléspszichológia alapfogalmait. Képet
kapjanak a különböző neveléspszichológiai irányzatokról, illetve feldolgozzák
a különböző életkorok jellemző fejlődési sajátosságait. Megismerik az
iskolát, mint szocializációs intézményt, és feldolgozzák az iskolai osztályok
mérésének alapvető eszközeit. Főbb
tematikai csomópontok: 1. Bevezetés a neveléspszichológiába, a
neveléspszichológia a gyakorlatban.
Fejlődés és szocializáció. 2. A különböző pszichológiai irányzatok (Piaget,
Vygotsky, Erikson, Marcia, Kohlberg) és a szociokulturális fejlődéselmélet. 3. A társas kapcsolatok fejlődése kisgyermekkortól a
fiatal felnőttkorig 4. Az iskola, mint szocializációs intézmény – egyén,
közösség, társadalom, Az iskolai osztály. Osztályszervezési módszerek. 5. Az iskolai osztály vizsgálata. Szociometria és más
mérési módszerek alapjai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: - Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva: Neveléslélektan.
Budapest, Osiris (2005) ISBN: 9789633897287 - Héjja-Nagy K., Dávid M., Mester D. (2015).
Neveléslélektan -Egyéni bánásmód. Eszterházy Károly Főiskola, Eger (2015)
ISBN: 978-615-5509-72-8 - Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola
szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó(2004) ISBN:
9634635581 Ajánlott
irodalom - Pataki Ferenc (szerk): Pedagógiai
szociálpszichológia (1976) ISBN: 9632803450 -
Mérei
Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (2006) ISBN: 9633894581 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
ismeri a
neveléspszichológia alapfogalmait, -
ismeri a
különböző pszichológiai irányzatok főbb megállapításait, -
ismeri a
társas kapcsolatok fejlődésének meghatározó állomásait, -
ismeri az
iskolai közösségek mérésének főbb módszereit. b) képességei -
képes az
iskola szociálpszichológiai jellegzetességeinek elemzésére -
képes
felismerni az iskolában jelentkező pszichológiai problémahelyzeteket -
képes
felismerni az iskolai tanulás korosztályonkénti sajátosságait, az egyes
korosztályok pszichológiai jellemzőit c) attitűdje -
nyitott az oktatás világának különböző és új
problémái iránt |