Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus által a hallgatók ismereteket és áttekintést kapnak a normatív és rendkívüli krízisek fogalmairól, fajtáiról és ezek megfelelő kezelési, intervenciós stratégiáiról. A kurzus részletesen foglalkozik különböző típusú krízisekkel, mint például katasztrófák, tömegbalesetek, világjárványok, válás, munkahelyi krízisek, családi krízisek stb., valamint az ezekkel járó krízisek jeleivel, tüneteivel, illetve a megélési és megküzdési fázisokkal. A kurzus lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy mélyebb megértést szerezzenek a különböző krízisfajtákról és azok hatásairól az egyénekre, a közösségekre, illetve külön a szervezetekre, valamint megtanulják az alkalmazható intervenciós és támogató stratégiákat.
Főbb témakörök:
1. Normatív és rendkívüli krízisek:
A krízis fogalma és típusai
Különbségek a normatív és rendkívüli krízisek között
Példák különböző típusú krízisekre: katasztrófák, tömegbalesetek, világjárványok, válás, munkahelyi krízisek, családi krízisek stb.
2. A krízisek megélésének fázisai és krízisjelek:
Az egyének és közösségek reakcióinak fázisai a krízishelyzetekben
A krízisjelek felismerése és értelmezése
Hatékony kommunikációs és támogató stratégiák a krízisjelek, tünetek kezelésére
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Hajduska, M. (2008): Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.35-116 és 117-170.
Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.141-278.
Ajánlott irodalom:
Sebestyen A, & Kovacs Zs. (2020). Importance of disaster crisis intervenction to survivors and rescue and relief workers in disaster management. In. Molnar A. (ed.) First Conference on Effective Response. Budapest: Hungarian Red Cross
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.