Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Normatív és rendkívüli krízisek
Tárgy kódja: BT-KISZ-0020
Óraszám: N: 0/0/0, L: 20/0/0
Kreditérték: 7
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szondy Máté Bence
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus által a hallgatók ismereteket és áttekintést kapnak a normatív és rendkívüli krízisek fogalmairól, fajtáiról és ezek megfelelő kezelési, intervenciós stratégiáiról. A kurzus részletesen foglalkozik különböző típusú krízisekkel, mint például katasztrófák, tömegbalesetek, világjárványok, válás, munkahelyi krízisek, családi krízisek stb., valamint az ezekkel járó krízisek jeleivel, tüneteivel, illetve a megélési és megküzdési fázisokkal. A kurzus lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy mélyebb megértést szerezzenek a különböző krízisfajtákról és azok hatásairól az egyénekre, a közösségekre, illetve külön a szervezetekre, valamint megtanulják az alkalmazható intervenciós és támogató stratégiákat.

Főbb témakörök:

1. Normatív és rendkívüli krízisek:

A krízis fogalma és típusai

Különbségek a normatív és rendkívüli krízisek között

Példák különböző típusú krízisekre: katasztrófák, tömegbalesetek, világjárványok, válás, munkahelyi krízisek, családi krízisek stb.

2. A krízisek megélésének fázisai és krízisjelek:

Az egyének és közösségek reakcióinak fázisai a krízishelyzetekben

A krízisjelek felismerése és értelmezése

Hatékony kommunikációs és támogató stratégiák a krízisjelek, tünetek kezelésére

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hajduska, M. (2008): Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.35-116 és 117-170.

Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.141-278.

Ajánlott irodalom:

Sebestyen A, & Kovacs Zs. (2020). Importance of disaster crisis intervenction to survivors and rescue and relief workers in disaster management. In. Molnar A. (ed.) First Conference on Effective Response. Budapest: Hungarian Red Cross

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.

A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.

Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.

d) autonómia és felelősség

Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt