Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Korszerű, tudományosan megalapozott természettudományi műveltség, szemlélet és irányultság megalapozása, a fenntarthatóságra, valamint a környezeti nevelésre való felkészítés. A hallgatók ismerjék meg a környezetismeret-természetismeret tantárgy tananyagának tartalmát és felépítését, valamint a tanítás – nevelés - képességfejlesztés módszereit, eszközeit, munkaformáit, tanulásszervezési formáit. Ismerjék meg a környezeti nevelés céljait, feladatait, módszereit. Legyenek tisztában a környezetismeret/természetismeret tantárgyak tananyagának minőségi és mennyiségi mutatóival, a kontinuitás elvét figyelembe véve ismerjék fel az egymásra épülő tartalmak jelentőségét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tóth Irén: Biológiai ismeretek a környezetismeret-természetismeret tanításához. KFRTF Debrecen, 2004.
Kanczler Gyuláné dr. (2000, szerk.): Növény- és állatismeret ELTE TÓFK, Budapest.
Simon Tibor, Csapody Vera: Kis növényhatározó. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
Varga Zoltán: Állatismeret. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000.
Ajánlott irodalom:
Borvendég, Doba, Harag, Jámbor, Szabó: A környezetismeret tanításának módszertana. Dávid Oktatói és Kiadói Bt., Kaposvár, 1999.
Bihariné dr. Krekó Ilona - Dr. Hegyi Ildikó-KanczlerGyuláné-Körmöci Katalin: A környezeti nevelés pedagógiai és pszichológiai alapjai. ELTE TÓFK-Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, Budapest, 2001.
Munkafüzetek, Tankönyvcsaládok, Olvasókönyvek az 1-4. osztály számára
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgatók rendelkezzenek a korszerű, elméletileg megalapozott általános biológiai alapismeretekkel, amelyek birtokában alkalmasak 6-10 éves gyermekek természettudományi és környezeti nevelésére. Ismerjék hazánk természetes és mesterséges társulásainak legfontosabb növény- és állatfajait. Ismerjék és a környezetismeret/természetismeret tanításának elismert, alkalmazott és újszerű eszközeit, módszereit, eljárásait, munkaformáit.
b) képességei
Képesek legyenek kialakítani az iskoláskorú gyermekekben a környezettudatos szemléletet, a környezettel való harmonikus, fenntartható együttélést. Képesek alkalmazni a környezetismeret/természetismeret tanításának elismert, alkalmazott és újszerű eszközeit, módszereit, eljárásait, munkaformáit.