Tantárgy adatlapja
A tantárgy elsajátításának célja az orosz nyelvű beszéd- és íráskészség továbbfejlesztése és felkészülés a C 1 szintű nyelvi záróvizsgára. A gyakorlatok súlypontját a beszélt és az írott nyelv elsajátíttatása képezi, amely az egymásra épülő témakörökhöz kapcsolódó szókincs és nyelvtan állandó bővítése, valamint az élőbeszédre különösen jellemző nyelvi struktúrák, gyakori mondattípusok és kifejezések automatizálása révén valósul meg. A nyelvi készségek elmélyítését célozzák meg a gyakorlati foglalkozások, a lexikai, stilisztikai ismeretek elsajátítását, valamint az írás- és fogalmazáskészség fejlesztését. A gyakorlatok további célja az anyanyelvvel való állandó konfrontáció során a fordítási készség kialakítása szóban és írásban. Ennek legfőbb eszköze a nyelvi reáliák létének és az őket hordozó kultúrák különbségének tudatosítása. A felhasznált eredeti szövegek kiválasztásának elsődleges szempontja azok aktualitása, a naprakész élő nyelvvel való kapcsolat fenntartása. A mindenkori tankönyvek állandó támaszul és referenciaként szolgálnak. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: – ??????, ?.: ?? ?????? ???. ??????? ???? ??? ???????????? ??????
yle="font-family:'Times New Roman';font-size:11pt;">. – ??????, ?. ?., ????????, ?. ?., ????????, ?. ?.: ??????.??. – ??????, ??????? ???? ?????, 2014. ISBN 9785883373564 – Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz: Hurra! Po polsku 3, Kraków, 2010. Podręcznik, ISBN 9788360229286 – Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz: Hurra! Po polsku 3, Kraków, 2010. Zeszyt ćwiczeń, ISBN 9788360229293 Ajánlott irodalom: – ?????????, ?. ?.: ?????? ??????????. – 2-? ???. ?????-?????????, ????????, 2008. ISBN 978 5 86547 462 3 – ?????????, ?. ?., ?. ?. ??????, ??????, ?. ?., ?. ?. ???????: ????????????? ????? ?? ???????? ????? ??? ????????????. III ???????????????? ???????. ????? ????????. ?????-?????????, ????????, 2010. ISBN 9785865475347 – Andrzej Markowski: Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa, 2017. ISBN 9788301202019 – Stanisław Grabias: Język w zachowaniach społecznych, Lublin, 2003. ISBN 9788322791226 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása –
"font-family: Arial"> – Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. – Ismeri az orosz/ lengyel közéletet és társadalmi életet. – rendelkezik megfelelő orosz/ lengyel nyelvi és lexikális tudással magas társalgási szinten. b) képességei – Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. – Véleményét képes a minimálisan szükséges szakmai-tudományos elvárások szerint megfogalmazni, valamint a korosztályának megfelelő szakmai fórumokon megvédeni. – Képes az orosz nyelv érvényes nyelvi normarendszerének tiszteletben tartásával helyes szövegeket alkotni. – Képes folyamatosan, rugalmasan társalgást folytatni orosz/ lengyel nyelven általános, személyes és közérdekű témákról. – Képes részletes, világos tájékoztatást adni, beszámolni személyes és közérdekű eseményekről. – Képes közérdekű témákkal kapcsolatban állást foglalni és érvelni, rendelkezik az ehhez szükséges alapvető társadalmi és kulturális háttérismeretekkel a célnyelvi ország vonatkozásában is.
e="font-family:'Garamond';font-size:11pt;">– – Aktívan részt tud venni az ismert témákról folyó társalgásban, úgy, hogy közben kifejti a véleményét. – Képes felsőfokon (C1) írásban megfogalmazni a gondolatait, levelezni. c) attitűdje Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. Törekszik orosz/ lengyel nyelvtudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni. |