Tantárgy adatlapja
A kurzus az emberi nyelv sokféleségét tárgyalja a nyelv és a társadalom közti kapcsolatokon keresztül, így betekintést nyújt a szociolingvisztika területeibe. Ismerteti a nyelvi variáció dimenzióit: a szinkrón (azaz a jelen állapotot jellemző) variáción belül megkülönbözteti a használók szerinti (szociális-regionális) és a használat szerinti (helyzeti-stilisztikai) eltéréseket, majd a diakrón (történeti) variációra rátérve bemutatja a nyelvi változás folyamatát, arra összpontosítva, ahogy az belső és külső változások összhatásaként, az innováció, a terjedés, a társadalmi presztízs fogalmai mentén működik. A használói variabilitás főbb vetületeiként taglalja a regionális és társadalmi nyelvváltozatok kifejlődését és összefüggéseit, a köznyelv (sztenderd) fogalmát, a társadalmi rétegződés makro- és mikrotényezőit (csoport- és rétegnyelvi variáció társadalmi réteg/osztály, etnikum, életkor, nem, foglalkozás szerint; közösségek és hálók). A nyelvhasználati variáció (stílusok és regiszterek, nyelvi repertoár) tárgyalása során témáink érintkeznek az általános (nem irodalmi) stilisztika és a pragmatika egyes területeivel. A kurzust mindvégig átszövi a nyelvvel kapcsolatos téveszmék eloszlatásának igénye annak kihangsúlyozása által, hogy a különféle nyelvi formák szerkezetileg egyaránt szabályvezérelt, összetett rendszerek, és valamennyi elengedhetetlenül fontos szerepet játszik az ember társas viselkedése során kifejezett jelentésárnyalatok (hatalom, szolidaritás, identitás stb.) megfogalmazásában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Wardhaugh, Ronald. 2002. Szociolingvisztika. Osiris tankönyvek. https://www.szaktars.hu/osiris/view/wardhaugh-ronald-szociolingvisztika-osiris-tankonyvek-2002
Kálmán László és Trón Viktor. 2007. Bevezetés a nyelvtudomány
ba. 2. kiadás. Tinta Kiadó. Szabadon letölthető: http://budling.hu/~kalman/course/bevezetes/kalmanTron.pdf
Kenesei István (szerk.) 2011. A nyelv és a nyelvek. 6. kiadás. Akadémiai Kiadó. Elérhető a MERSZ-en
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Alapismeretek a nyelvészet mibenlétéről, történetéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.