Tantárgy adatlapja
A középkori nyugat-európai civilizáció meghatározó hatással bírt a kontinens középső és keleti felének fejlődésére mind szellemi mind pedig az anyagi kultúra terén. A kurzus a középkori Nyugat-Európa régészetével kapcsolatos fontosabb kérdésköröket járja körül és nyújt betekintést az azokkal kapcsolatos legfontosabb tudományos módszerekbe és eredményekbe. Az interaktív órákon a hallgatóknak előzetes felkészülést követően módja nyílik állást foglalni a témakörökkel kapcsolatos fontosabb problémák megvitatásában. Az órákon tárgyalt témakörök kapcsán hangsúlyos szempont azok hatásának vizsgálata a közép- és kelet-európai régióra.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Graham-Campbell, J. Valor, M.: (eds.): The Archaeology of Medieval Europe I., Aarhus University Press, Aarhus, 2007. (pp. 19-46, 154-366) ISBN 978 87 7934 290 3
Creighton, O.: Early European Castles. Aristocracy and Authority. AD 800-1200. Duckworth, Bloomsbury, 2012. (176 ps.) ISBN 978-1780930312
Spufford, P.: Money and its Use in Medieval Europe. Cambridge University Press, Cambridge, 1988. (pp. 109–289) ISBN 0521 30384 2
Hindle, P.: Medieval Roads and Tracks, Shire Archaeology. 1998. (64 ps.) ISBN 978 0 74780 390 4
Hislop, M.: Medieval Masons, Shire Archaeology. 2012. (64 ps.) ISBN 0 7478 0461 3
Ajánlott irodalom:
Thomson, M. W: The Rise of the Castle. Cambridge University Press, Cambridge, 1991. (205 ps.) ISBN 978-0-521-08853-4
Geoff, E: The Medieval Household: Daily Living c. 1150-1450. Museum of London, 2012. (342 ps.) ISBN 978 184383 543 1
Geoff, E. Pritchard, F.: Dress Accessories 1150-1450. Museum of London, 2002. (410 ps.) ISBN 9-781-84383-351-2
Norris, J: Medieval Siege Warfare. Tempus, Brimscombe Port, 2007. (256 ps.) ISBN 978 0 7524 3592 3
Bernardi, P.: Bâtir au Moyen Âge. (XIIe
-milieu XVIe siecle). CNRS Editions, Paris, 2011. (335 ps.) ISBN 978-2-271-07094-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik szakterületének hagyományos és elektronikus forrásairól, publikációiról, adatbázisairól és bibliográfiáiról.
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
A hallgatók betekintést kapnak a nyugat-európai régészet legújabb eredményeibe és azok kapcsolatára a mai magyarországi régészettel.
b) képességei
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek
megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
A hallgatók a módszertani és gyakorlati alapok elsajátításával önállóan is képessé válnak a friss kutatási anyagok értelmezésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.