Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Ókeresztény régészet főkollégium
Tárgy kódja: BBNTR12200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Bencze Ágnes
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a késő császárkor kereszténységhez köthető épített örökségét és tárgyi hagyatékát, valamint elsajátítsák ezek feltárásának, azonosításának, valamint értelmezésének az aktuális problémáit és módszertanát. A keresztény régészet fejlődéstörténetének és a különböző, egymás mellett élő irányzatok jellemzőinek az összefoglalása mellett nagy hangsúlyt kapnak a nyugati és a keleti egyházak liturgikus épületei, az egyházi méltóságok palotái, valamint a keresztény magánszemélyekhez köthető temetkezések továbbá a mauzóleumok, lakóházak építészete is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Tóth Endre – Vida Tivadar – Takács Imre (szerk.): Szent Márton és Pannonia. Kereszténység a római világ határán. Pannonhalmi Főapátság és a Savaria Múzeum, Pannonhalma ? Szombathely 2016. (327 ps.)

ISBN 9789639827288

Gáspár Dorottya: Pannonia kereszténysége I. Históriaantik Könyvesház, Budapest 2008. (207 ps.) ISBN 9789638725950

Branka Migotti: Evidence for Christianity in Roman Southern Pannonia. British Archaeological Reports International Series 684. Archaeopress, Oxford 1997. (117 ps.) ISBN 0860548708

Friedrich W. Deichmann: Einführung in die christliche Archäologie. Darmstadt 1983 (412 ps.) ISBN 3534067975

Ajánlott irodalom:

Nagy Levente: Pannóniai városok, mártírok, ereklyék. Négy szenvedéstörténet helyszíneinek nyomában. Pécsi Történettudományért Kulturális Egyesület, Pécs 2012 (227 ps.) ISBN 9789638948212

Fabrizio Bisconti ? Vincenzo Fiocchi Nicolai ? Danilo Mazzoleni: Roms christliche Katakomben. Geschichte-Bilderwelt-Inschriften. Schnell & Steiner, Regensburg, 2000. (208 ps.) ISBN 3795411912

Wolfgang Schmidt: Spätantike Gräberfelder in den Nordprovinzen des Römschen Reiches (Tricciana Ságvár). In: Saalburg Jahrbuch 50. 2000. (pp. 213-441) ISBN 3805313659

Robert Milburn: Early Christian Art and Architecture. Wildwood House, Aldershot 1989. (318 ps.) ISBN 0704505975

Richard Krautheimer: Early Christian and Byzantine Architecture. Yale University Press, New Haven – London 1981. (pp. 68-92; 103-106; 167-186; 201-282) ISBN 0300052960

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.

Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát.

Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.

Általános tájékozottsággal rendelkezik néhány más tudományterület szakmai problémáiról.

A késő ókori keresztény épített örökség és tárgyi leletanyag megismerése, feltárásuk és értelmezésük módszertanának az elsajátítása.

b) képességei

Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.

Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.

Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.

Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.

Képes felhasználni a régészet rokon tudományterületeinek eredményeit.

Összefüggések felismerése és a témára vonatkozó ismeretanyag rendszerezése.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.

Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre.

Törekszik általános és szaknyelvi tudásának fejlesztésére.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.

Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
régészet BANB-XRE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt