Tantárgy adatlapja
Az Ókori görög művészet előadást kiegészítő szeminárium célja, hogy a hallgatókat egy-egy önálló műelemzés révén vezesse be a korszak művészettörténetébe. A félév során minden hallgató választ egy témát (egy ismert antik művet vagy a Szépművészeti Múzeum állandó antik kiállításának egyik tárgyát), amelyet önállóan megfigyel, leír, elemez, és a hozzá kapcsolódó szakirodalom alapján elhelyez a görög művészet történetében.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szilágyi János György fejezetei in: Németh Gy. - Ritoók Zs. – Sarkady J. – Szilágyi J. Gy.: Görög művelődéstörténet, Budapest, Ozirisz 2006.
Castiglione L.: Hellénisztikus művészet, Budapest, Corvina 1980, 1996.
Boardman J.: Görög művészet (A művészet világa sorozat), Budapest 2007.
Szilágyi J. Gy.: Antik művészet. Vezető az Antik Gyűjtemény állandó kiállításához, Szépművészeti Múzeum, Budapest 2003, 11-77. o.
egyes műtárgyakhoz kötődő publikációk
Hyperión – Szépművészeti Múzeum online adatbázisa (antik művészet)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
Tájékozott az ókori görög művészet alapvető korszakaiban és általános jellemzőiben.
b) képességei
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Az adott témáról írásbeli és szóbeli prezentáció.
c) attitűdje
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.