Tantárgy adatlapja
A kurzus kettős célt szolgál. Egyfelől megismertet az oktatásszociológia történetének legjelentősebb kérdésfelvetéseivel, kutatásaival. Másfelől bemutatja az oktatásszociológia által alkalmazott megismerési eljárások és elemzési technikák korhoz kötöttségét és korlátozottságát. A cél elérése érdekében olyan kutatások megismerési technikáit és eredményeit vetjük össze, melyek egymást kiegészítő vagy egymással vitatkozó következtetésekre jutottak. Az így szerzett tudás a tudományos viták mélyebb megértésének a lehetőségét kínálja a hallgatók számára. A kurzus lehetőséget kínál oktatási adatbázisok használatának megismerésére is (KSH, KIRSTAT, PISA, Eurostat, OECD, UNESCO).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Luis, Ricardo M. Meira Ferrao; Llamas-Nistal, Martin; Iglesias, Manuel J. Fernández (2022): On the introduction of intelligent alerting systems to reduce e-learning dropout: a case study. In Smart Learn. Environ. 9 (1). DOI: 10.1186/s40561-022-00210-0.
Dolcos, Florin; Hohl, Kelly; Hu, Yifan; Dolcos, Sanda (2021): Religiosity and Resilience: Cognitive Reappraisal and Coping Self-Efficacy Mediate the Link between Religious Coping and Well-Being. In Journal of religion and health 60 (4), pp. 2892–2905. DOI: 10.1007/s10943-020-01160-y.
Bradley, Steve; Green, Colin (Eds.) (2020): Economics of education. A comprehensive overview. Second edition. Amsterdam: Academic Press. ISBN 9780081026458
Ydesen, Christian; Andreasen, Karen Egedal (2020): Historical Roots of the Global Testing Culture in Education. In NSE 40 (2), pp. 149–166. DOI: 10.23865/nse.v40.2229.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudom&a
acute;nyi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
b) képességei
Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és összegző értékelésére.
Szakterületén képes projektlehetőségek felkutatására, projekttervezési, vezetési és végrehajtási feladatok elvégzésére, a projektpartnerekkel való együttműködésre.
c) attitűdje
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.
d) autonómiája és felelőssége
A tudományos szemléletmódok iránti megbecsülés elve alapján tevékenykedik, és nyitott a különböző megközelítési és értelmezési módokra.