Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Orosz irodalom a 20. században
Tárgy kódja: BMNSV02800M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: orosz
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr Kalavszky Zsófia
Tárgyleírás:

A kurzus a „Műértelmezések a 19-20-21. századi orosz irodalomból II.” című BA kurzus 20. századra vonatkozó anyagára épít. Ez azt jelenti, hogy ezen az előadáson már nem egyes művek állnak a fókuszban, hanem elsősorban összefüggések (esztétikai, kultúr- és társadalomtörténeti egybehangzások), mű- és jelenségcsoportok. Az előadás célja egy átfogó kép felvázolása. A kurzus első fele olyan domináns, a korszak lírájában, drámájában és epikájában megfogható és leírható poétikai jelenségeket, összefüggéseket kíván felmutatni, amelyek kezdeményezőek, egyediek, ugyanakkor erősen kötődnek a korszak kultúrtörténeti törekvéseihez és valamilyen módon összekapcsolhatóak a korszak radikális társadalomtörténeti változásaival. Az Ezüstkor lírája a szimbolista, az akmeista, majd az avantgárd költészet (Blok, Cvetajeva, Ahmatova, Mandelstam, Majakovszkij) egyfelől a korabeli képzőművészeti irányzatok, másfelől az irodalmi folyóirat és almanach fenoménjének kontextusában értelmeződik, az ideologikus és a „tiszta, költői” nyelvhasználat poétikai kérdései összekapcsolódnak a propaganda és ideológiai célokra használható költészet problémakörével. Az epika tárgyalásának csomópontjai: 1. a szkáz mint a 19. századból örökölt, ugyanakkor itt és ekkor radikálisan megújított irodalmi eljárásként, amely együtt tárgyalódik a korszakban tömegesen megjelenő új (paraszt/munkás) olvasó jelenségével, a szovjet kisemberrel mint hőssel és a szovjet újbeszél fenoménjával (Babel, Harmsz, Zoscsenko, Platonov). 2. a Bulgakov-regények, 3. az intellektuális próza (Nabokov). A dráma az összművészeti törekvések kontextusában tárgyalódik (Bulgakov, Gorkij). A kurzus második fele a kora sztálini időszak és az 1990 közötti szovjet-orosz irodalomból kíván ízelítőt adni. A Bezárva lenni: konkrét és imaginárius terek az orosz/szovjet prózában alcímmel olyan szövegeket mutat meg a hallgatóknak, amelyek a szovjet történelem egyik hivatalosan elhallgatott, de köztudott jelenségét, a munka- illetve büntetőtábort teszik meg a szövegszerveződés egyik központi metaforájává. Ezekben a művekben a zóna, a

láger, a börtön végsősoron pedig maga a Szovjetunió egésze mint elhagyhatatlan, lezárt geográfiai tér jelenik meg, amely állandóan és szüntelenül ütköztetődik az egyéni gondolkodás és a belső szabadság nyitott, lezárhatatlan, korlátozhatatlan létmódjával. Így az orosz/szovjet történelem, a „nagy narratíva”, amely ezekben a szövegekben a hatalom által kialakított zárt, bevehetetlen monstrumként, térként képződik meg, mégis kinyílik, azaz szilánkokra hullik a személyes történetek, az éntörténetek sokaságai által. A kurzus az alábbi szövegekből válogat: Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja, Varlaam Salamov: Kolima, Jevgenyija Ginzburg: Krutoj marsrut, Vaszilij Grosszman: Élet és sors, Vlagyimov: Hűséges Ruszlán, Jevroszinyija Kersznovszkaja: Mennyit ér az élet?, a Sztrugackij-fivérek prózája, Andrej Szinyavszkij: Séták Puskinnal, Cipkin: Utazás Baden-Badenbe, Dovlatov: Puskinland, A bőrönd.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Hetényi Zsuzsa: „Miről is szólnak azok a könyvek?” Értelmezési kulcsok az irodalomelemzéshez a 20. századi orosz próza szövegmintáin 1–2., Budapest, ELTE BTK, 2020. https://www.eltereader.hu/media/2020/02/HETENYI_Mirol_is_szolnak_WEB.pdf

    Hetényi Zsuzsa: Nabokov regényösvényein. Budapest, Kalligram, 2015. ISBN 9786155454776

    ?.?.????????? (???.) ??????? ?????????? ?????? ????? (1890-?? – ?????? 1920-?? ?????) ????? I-II. ?????, ???? ???, ?

???????, 2001. ISBN 5920800631

    ?. ??????-????: ??????? ?????????. ??????? ??????????? ???????. ?????????????? ????????? ?????? ????. ??????????? ?????????. ????-?????????, ?????????????? ??????, 2003. ISBN 573310256X

    Szilárd Léna: Andrej Bélij és az orosz szimbolista regény poétikája. Budapest, Széphalom Könyvműhely, 2011.  ISBN 963937315X

Ajánlott irodalom:

    Goretity József: Töredékesség és teljességigény. Huszadik századi  Huszadik századi orosz prózai művek értelmezése. Budapest, Palatimus, 2005. ISBN 0219004592491

    V Gilbert Edit: A Tanítvány, a Krónikás és az Áruló, Pro Pannonia Kiadó, 2001. ISBN 9789639079786.

    Szőke Katalin: Álommúzeum. Írások a XX. századi orosz irodalomról. Budapest, Gondolat, 2003. ISBN 9639450308

    Tompa Andrea (szerk.): A teatralitás dicsérete. Orosz színházelméletek a XX. század elején. Budapest, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2006.

ISBN 9639000248

    Hetényi Zsuzsa (szerk.): Az orosz irodalom története 1941-től napjainkig, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002. ISBN 9631924203

    ??????? ?????????: ?????????? ? ??????? ??????? ?????????? XX ????. ?? fin de siecle ?? ?????????????. ??? 2 ISBN 9785444815205

    ????????, ?. ?.: ??????? ?????????. ??? 1-2. ??????, ????? ???????????? ?????????, 2020. ISBN 9785444811504

    ?????????, ?.?., ?????????? ?.?: ??????????? ??????? ?????????? 1950-1990-? ????. ??? 1-2. ??????, Academia, 2006. ISBN 5769526629

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    Megismeri az elemzett műveket, szövegeket, a korszakra jellemző irodalmi diskurzusformákat.

    Ismereteket szerez az orosz irodalmi szövegek befogadásának történetéről és a műértelmezés szakmailag elfogadott fontosabb módozatairól.

    Megismerkedik az orosz irodalomtudomány jellemző kutatási kérdésével, elemzési és értelmezési módszerével.

    Elsajátítja az orosz irodalomtudomány fontosabb szakkifejezéseit.

b) képességei

    A megszerzett ismeretekhez kritikusan viszonyul, képes új összefüggések feltárására.

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Képes a korszakra jellemző irodalmi szövegek és kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére.

    Képes megválasztani a korszak irodalmi problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Szakmája művelése során egy vagy több szláv nyelven kívül még egy idegen nyelvet hatékonyan használ.

c) attitűdje

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szlavisztika BMNB-XSLA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt