Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: a mozgáskultúra tartalmának bővítése, továbbfejlesztése. Az alapvető testgyakorlati ágak mozgásanyagának megismertetése, alkalmazási lehetőségeinek elsajátítása.(jártasságok, készségek kialakítása, képességek fejlesztése,) Az önállóan és rendszeresen végzett testgyakorlás iránti igény kialakítása. (az egészséges életmód elméletének és gyakorlatának önálló tervezése, szervezése, szemlélet átértékelés és módosítás)A terheléssel és terhelhetőséggel kapcsolatos ismeretrendszerek működőképes elsajátítása (gyermekközpontú szemlélet, tervszerű, tudatos képességfejlesztés, kognitív képességek és szociális kompetenciák) Szerezzenek komplex gyakorlati ismereteket a 3-7 éves korú gyermekek mozgásfejlődéséről és fejlesztéséről.
Sajátítsák el a mozgástevékenység tervezéséhez és szervezéséhez szükséges gyakorlati tudást.
Rendelkezzenek olyan kedvező attitűddel a különböző mozgásformák elsajátítása során, amely képes tartós pozitív érzelmi viszonyulást kialakítani a gyermekekben.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
GAÁL Sándorné, BENCZE Sándorné, A testnevelés mozgásanyagának feldolgozása a 3-10 éves korosztály számára, Szarvas, Szerző, 2004.
GAÁL Sándorné, KUNOS Andrásné, Testnevelési játékok anyaga és tervezése, Szarvas, BTOF, 1996. ISBN 963-650-519-5
GAÁL Sándorné, GYARMATI Zoltánné, Az óvodai testnevelési foglalkozások előkészítő gyakorlatai: (gimnasztika), Szarvas, TF KFK, 2000.
GAÁL Sándorné, GYARMATI Zoltánné, Programterv az óvodai testneveléshez, Szarvas, TSF PFK, 2004.
Ajánlott irodalom:
FARMOSI István, GAÁL Sándorné, Óvodások és kisiskolások szomatikus fejlettsége és motorikus teljesítménye, Szarvas, Discursus, TSF PFK, 2005.
HAMZA István, FODORNÉ FÖLDI Rita, TÓTH Ákos, Játék, egyensúlyozás, vízhez szoktatás, Budapest, Szerkesztő, 1995. ISBN 963-450-834-0
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyakorlati ismereteivel.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
Az óvodai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítja, hogy azzal a 3–7 éves gyermek teljes körű egészségfejlesztését valósítja meg.
Helyesen alkalmazza a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztése iránt.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
d) autonómiája és felelőssége
Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért.
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.