Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: olyan szakmai tudás kialakítása, amely birtokában képessé válnak a 3-7 éves korú gyermekek körében a mozgástevékenység különböző szervezeti kereteiben a mozgásfejlesztés tervszerű és tudatos tervezésére és szervezésére (tervező szervező, rányitó készség kialakítása, elkötelezettség, felelősség teljes magatartás a szakmai ismeretek gyakorlati alkalmazása során). Többféle tanulási stratégia megismerése és alkalmazása a problémahelyzetek felismerése és megoldásának kezelése érdekében. Az óvodás korú gyermekek optimális terhelésének tervezéséhez és szervezéséhez szükséges ismeretek rendszerbe foglalása (inklúziós szemlélet megszilárdítása, és, a differenciált fejlesztés a folyamat jellegű értelmezése).
A testnevelés sajátos szerepének tudatosítása az egészséges életmódra nevelés elméletében és gyakorlatában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gaál Sándorné-Bencze Sándorné: A testnevelés mozgásanyagának feldolgozása a 3-10 éves korosztály számára Szarvas, szerzői kiadás, 2004.
Gaál Sándorné - Kunos Andrásné: Testnevelési játékok anyaga és tervezése. Szarvas, BTOF,1996.
Gaál Sándorné-Gyarmati Z. né - Kunos Andrásné: Testnevelési Programfüzetek III. IV. V. Szarvas, BTOF, TSF PFK,2004.
Ajánlott irodalom:
Farmosi István-Gaál Sándorné: Óvodások és kisiskolások szomatikus fejlettsége és motorikus teljesítménye Szarvas, Discursus, TSF PFK. 2005.
Hamza I.- Földi R.-Tóth Á.: Játék, egyensúlyozás, vízhez szoktatás Budapest, Szerkesztői Kiadó1995.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyakorlati ismereteivel.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
A hallgató ismerje a gimnasztika óvodában alkalmazott mozgásanyagát.
Ismerje és alkalmazni tudja az óvodai testnevelés mozgásanyagát, önállóan meg tudja tervezni és levezetni a foglalkozásokat.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.
Az óvodai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítja, hogy azzal a 3–7 éves gyermek teljes körű egészségfejlesztését valósítja meg.
Helyesen alkalmazza a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát.
A hallgató rendelkezzen az óvodat testnevelés mozgásanyagához szükséges motoros képességekkel.
Képes legyen az előírt mozgásanyagából foglalkozást összeállítani, az előképzettségnek megfelelő oktatási, gyakorlatvezetési módszerek, formák kiválasztására, differenciált alkalmazására.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztése iránt.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.
Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.
Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért.