Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Óvodai testnevelés módszertana
Tárgy kódja: BBNOP12000
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Heckel Zoltán
Tárgyleírás:

A tantárgy célja: olyan szakmai tudás kialakítása, amely birtokában képessé válnak a 3-7 éves korú gyermekek körében a mozgástevékenység különböző szervezeti kereteiben a mozgásfejlesztés tervszerű és tudatos tervezésére és szervezésére (tervező szervező, rányitó készség kialakítása, elkötelezettség, felelősség teljes magatartás a szakmai ismeretek gyakorlati alkalmazása során). Többféle tanulási stratégia megismerése és alkalmazása a problémahelyzetek felismerése és megoldásának kezelése érdekében. Az óvodás korú gyermekek optimális terhelésének tervezéséhez és szervezéséhez szükséges ismeretek rendszerbe foglalása (inklúziós szemlélet megszilárdítása, és, a differenciált fejlesztés a folyamat jellegű értelmezése).

A testnevelés sajátos szerepének tudatosítása az egészséges életmódra nevelés elméletében és gyakorlatában.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Gaál Sándorné-Bencze Sándorné: A testnevelés mozgásanyagának feldolgozása a 3-10 éves korosztály számára Szarvas, szerzői kiadás, 2004.

Gaál Sándorné - Kunos Andrásné: Testnevelési játékok anyaga és tervezése. Szarvas, BTOF,1996.

Gaál Sándorné-Gyarmati Z. né - Kunos Andrásné: Testnevelési Programfüzetek III. IV. V. Szarvas, BTOF, TSF PFK,2004.

Ajánlott irodalom:

Farmosi István-Gaál Sándorné: Óvodások és kisiskolások szomatikus fejlettsége és motorikus teljesítménye Szarvas, Discursus, TSF PFK. 2005.

Hamza I.- Földi R.-Tóth Á.: Játék, egyensúlyozás, vízhez szoktatás Budapest, Szerkesztői Kiadó1995.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.

Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyakorlati ismereteivel.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

A hallgató ismerje a gimnasztika óvodában alkalmazott mozgásanyagát.

Ismerje és alkalmazni tudja az óvodai testnevelés mozgásanyagát, önállóan meg tudja tervezni és levezetni a foglalkozásokat.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.

Az óvodai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítja, hogy azzal a 3–7 éves gyermek teljes körű egészségfejlesztését valósítja meg.

Helyesen alkalmazza a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció gyakorlatanyagát.

A hallgató rendelkezzen az óvodat testnevelés mozgásanyagához szükséges motoros képességekkel.

Képes legyen az előírt mozgásanyagából foglalkozást összeállítani, az előképzettségnek megfelelő oktatási, gyakorlatvezetési módszerek, formák kiválasztására, differenciált alkalmazására.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztése iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt