Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: A hallgatók eddigi gyakorlati tapasztalataira is építve, a gyermeklélektani ismereteiket aktivizálva és az általános pedagógiai tájékozottságukat integrálva, ismerkedjenek meg az óvodáskorú gyermekek nevelésének specifikumaival. A gyermekközpontú szemlélet megalapozása, a gyermekek személyiségelemzésének gyakorlása. A fejlesztő tevékenységek komplex értelmezése és szervezésének elsajátítása (az egyéni gyakorlatokon).A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása. A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása. A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása. A multikulturális nevelés alapvető területeinek és módszereinek megismertetése. A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása. |
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: BAKONYI Anna, Irányzatok, alternativitás az óvodai nevelés területén, Budapest, Tárogató, 1995, ISBN 963-8491-92-2 KOVÁCS György, BAKOSI Éva, Óvodapedagógia I-II., Debrecen, 2004, 2005, ISBN 963-430-924-0 W. MIKÓ Magdolna, Óvodából az iskolába. Az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai kérdései, Budapest, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, 2003, ISBN 963-206-525-5 Ajánlott irodalom: TELEKI Béla, Családpedagógia, Kecskemét, Korda, 2007, ISBN 963-9554-32-4 DARÓCZY Erzsébet, KOVÁCS György, KRAJCSOVSZKY József (szerk.), Óvodapedagógia, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997 |