Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A hallgatók eddigi gyakorlati tapasztalataira is építve, a gyermeklélektani ismereteiket aktivizálva és az általános pedagógiai tájékozottságukat integrálva, ismerkedjenek meg az óvodáskorú gyermekek nevelésének specifikumaival. A gyermekközpontú szemlélet megalapozása, a gyermekek személyiségelemzésének gyakorlása.
A fejlesztő tevékenységek komplex értelmezése és szervezésének elsajátítása (az egyéni gyakorlatokon).A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása.
A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása.
A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása.
A multikulturális nevelés alapvető területeinek és módszereinek megismertetése. A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
BAKONYI Anna, Irányzatok, alternativitás az óvodai nevelés területén, Budapest, Tárogató, 1995. ISBN 963-8491-92-2
KOVÁCS György, BAKOSI Éva, Óvodapedagógia I-II., Debrecen, 2004. 2005. ISBN 963-430-924-0
W. MIKÓ Magdolna, Óvodából az iskolába. Az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai kérdései, Budapest, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, 2003. ISBN 963-206-525-5
Ajánlott irodalom:
TELEKI Béla, Családpedagógia, Kecskemét, Korda, 2007. ISBN 963-9554-32-4
DARÓCZY Erzsébet, KOVÁCS György, KRAJCSOVSZKY József (szerk.), Óvodapedagógia, Budapest,Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
Eligazodik az óvodai nevelést szabályozó szakmai, etikai és jogi dokumentumokban, azok vonatkozó részeit mindennapi munkája során felhasználja.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.
Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.