Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Óvodapedagógia
Tárgy kódja: BBNOP03700
Óraszám: N: 3/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

A hallgatók eddigi gyakorlati tapasztalataira is építve, a gyermeklélektani ismereteiket aktivizálva és az általános pedagógiai tájékozottságukat integrálva, ismerkedjenek meg az óvodáskorú gyermekek nevelésének specifikumaival. A gyermekközpontú szemlélet megalapozása, a gyermekek személyiségelemzésének gyakorlása.

A fejlesztő tevékenységek komplex értelmezése és szervezésének elsajátítása (az egyéni gyakorlatokon).A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása.

A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása.

A nevelés hatékonyságának, a gyermekek fejlettségének megállapítására szolgáló metodikák elsajátítása.

A multikulturális nevelés  alapvető területeinek és módszereinek megismertetése. A családpedagógiai tevékenységhez szükséges alapismeretek elsajátítása, a családcentrikus szemlélet erősítése, a segítő óvodapedagógus magatartás elsajátítása. 

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):

Kötelező irodalom:

BAKONYI  Anna, Irányzatok, alternativitás az óvodai nevelés területén, Budapest, Tárogató, 1995. ISBN 963-8491-92-2

KOVÁCS  György, BAKOSI  Éva, Óvodapedagógia I-II., Debrecen, 2004. 2005. ISBN 963-430-924-0

W. MIKÓ  Magdolna, Óvodából az iskolába. Az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai kérdései, Budapest, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, 2003. ISBN 963-206-525-5

Ajánlott irodalom:

TELEKI  Béla, Családpedagógia, Kecskemét, Korda, 2007. ISBN 963-9554-32-4

DARÓCZY  Erzsébet, KOVÁCS  György, KRAJCSOVSZKY  József (szerk.), Óvodapedagógia, Budapest,Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

Eligazodik az óvodai nevelést szabályozó szakmai, etikai és jogi dokumentumokban, azok vonatkozó részeit mindennapi munkája során felhasználja.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.

Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt