Tantárgy adatlapja
A pszichológusok Szakmai Etikai Kódexe adja az alapját az oktatásnak.
A főbb témakörök:
A vizsgálatban résztvevők jogai és kötelességei – titoktartás.
A kutatás etikai kérdései – személyiségi jogok tiszteletben tartása.
A pszichológusok nyilvános szereplésének etikai kérdései, kiterjesztve az internetre is.
A gyógyító kapcsolatok etikai kérdései.
A teszthasználat etikája.
Mindezekről a kérdésekről a hallgatók szemszögéből, egy-egy téma szemináriumszerű földolgozásával esik szó.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Pszichológusok Szakmai és Etikai Kódexe. MPT honlapja.
Komlósi Annamária, Séra László, Szemelvények a pszichológus etikához, Budapest, Tankönyvkiadó, 1988.
Kovács József, Bioetikai kérdések a pszichiátriában és a pszichoterápiában, Budapest, Medicina, 2007. ISBN 978-963-226-088-4
Nyíri Tamás, Alapvető etika, Budapest, Szt. István Társulat, 2003. ISBN 963-361-495-3
Váriné Szilágyi Ibolya (szerk.), Az erkölcs a cselekvő és a néző szemszögéből, Budapest, Scientia Humana Társulás, 1994. ISBN 963-8471-14-X
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
b) képességei
Képes a kutatásaiban és elemzéseiben a kultúrák közötti különbségeket szem előtt tartani.
Képes a pszichológia eszközeivel a magyar és európai identitás konstrukciók elemzésére és kritikus értelmezésére.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.