Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy bemutassa az apostoli kor lezárultától a kora középkorig tartó időszak legfontosabb gondolkodóit, alapfogalmait, valamint azokat a korabeli iskolákat, melyek meghatározták a korai kereszténység arculatát. A kurzus rámutat, milyen fontos szerepet játszott a filozófia a keresztény tanítás artikulálásában, fókuszba állítja teológia és filozófia, hit és ész összetett kapcsolatát. Az előadások alkalmat adnak a gnoszticizmus jelenségének vizsgálatára, annak bemutatására, miként vert gyökeret a görög filozófiai tradíció az alexandriai és az antiokhiai iskolában, s miként befolyásolta a középső és az újplatonizmus az ókor keresztény teológiáját.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Filoramo, G.: A gnoszticizmus története. Budapest, Paulus Hungarus, 2000.
Somos R.: Alexandriai teológia, Budapest, Kairosz, 2001.
Stead, Ch.: Filozófia a keresztény ókorban, Budapest, Osiris, 2002.
Vanyó L.: Az egyházatyák Bibliája és az ókeresztény exegézis módszere. Budapest, Jel, 2002.
Vanyó L.: Az ókeresztény egyház irodalma I-II. Budapest, Jel, 2013.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
>
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.