Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Cél az osztatlan képzésben részt vevő tanár szakos hallgatók átfogó ismeretrendszereinek ellenőrzése a 6. félév végén.
A hallgatótól megkövetelhető az eddig abszolvált a tanári felkészítés tudásanyagának összefoglaló szintetikus látásmódja és a tanultak komplex, az alkalmazás lehetőségeire is kitekintő kezelése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A tételek az előtanulmányi feltételekben jelzett tantárgyak ismeretanyagára támaszkodva, több tudományterületet érintő komplex témakörök formájában vannak megfogalmazva.
A szigorlat alapvetően elméleti jellegű, a gyakorlati készségeket csak a szemináriumi tapasztalatok szintjén kéri számon.
A szigorlat két szóbeli részből áll: bevezeti egy számonkérés az alapfogalmakból, amit a szigorlati témakörök szerinti vizsga követ. A honlap tanszéki felületén kerül közzétételre a Tanári szigorlat részletes bemutatása.
Számonkérés alapfogalmakból:
A szigorlatra bocsájtás feltétele egy alapfogalmakból történő számonkérés, mely a szigorlatot megelőzően kerül sor.
A fogalomtár külön dokumentumban a honlap tanszéki felületén érhető el, folyamatos frissítés után legkésőbb tárgyév február utolsó napjáig.
A szigorlat témakörei:
A komplex szigorlat aktuális témaköreit (tételsorát) résztémákra bontva, és a szakirodalmat megjelölve, a szigorlat előtt legalább két hónappal kerül közzétételre a honlap tanszéki felületén.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Az előfeltételekben szereplő tanegységek kötelező irodalma. Ezeket összefoglalva is tartalmazza a honlap tanszéki felületén a Tanári szigorlat részletes bemutatása.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Az előfeltételekben szereplő tanegységek ajánlott irodalma. Ezeket összefoglalva is tartalmazza a honlap tanszéki felületén a Tanári szigorlat részletes bemutatása.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A szigorlat során számot kell adni a tanárképzés hatodik félévéig megvalósuló tanulási eredményekről, vagyis a különböző irányú szakmai tudás, képességek és attitűdök minőségéről, azok megfelelő szintéziséről.
Rendelkezik megalapozott neveléstudományi ismeretekkel, valamint interdiszciplináris szinten pszichológiai, szociológiai tudással, mindannak fejlesztéséhez szükséges információk szerzéséhez, feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges felkészültséggel.
b) képességei
Képes árnyaltan kifejezni magát az általános pedagógiai-pszichológiai kérdésekben
Képes a képzésben tanult módszerek, eljárások alkalmazására, az összefüggések felismerésére, a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére.
c) attitűdje
Elkötelezett a tanári hivatáshoz szükséges tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt.
Nyitott a megszerzett tudás elmélyítése, kibővítése, illetve a gyakorlatokon szerezhető tapasztalatok iránt, kész a szakmai önművelésre, alkotásra.
Méltányolja a keresztény pedagógia és pszichológia elméleteit, gyakorlatát és eredményeit.
Empatikus és toleráns attitüddel vesz részt saját szakmai fejlesztésében, és kész annak érdekében együttműködni jelenlegi és leendő szakmai környezetével.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli az értékközpontú pedagógia módszertani kultúráját, és felelősséget vállal annak fejlődéséért.