Tantárgy adatlapja
Bevezető jellegű tájékoztatást adjon a pedagógia és a nevelés világáról. Az előadások segítik a hallgatók pedagógiai nézőpontú szemléletmódjának kialakulását és a pedagógiai, illetve szociálpedagógiai szakmai orientációt.
A tantárgy fő témakörei:
Bevezető előadás a tanegység tartalmáról, szakirodalom és a követelmények ismertetése.
A pedagógia, mint tudomány. Hétköznapi és tudományos pedagógia. Pedagógia és neveléstudomány.
A nevelés fogalma és meghatározása. Ember és nevelés, szocializáció. A nevelés lehetősége és szükségessége, céljai és feladatai.
A személyiség fejlődését befolyásoló tényezők. Szocializáció és reszocializáció.
A nevelés színterei. A családi, iskolai és a médiumok közvetítette nevelés. Előnyök és hátrányok. I.
A nevelés színterei. A családi, iskolai és a médiumok közvetítette nevelés. Előnyök és hátrányok. II.
Nevelési elvek és módszerek.
Nevelői magatartás és nevelési stílusok. I.
Nevelői magatartás és nevelési stílusok. II.
A nevelés és oktatás tartalmi változásai. A pedagógiai és nevelési munka rendszerszintű szabályozása.
Nevelés nehezített körülmények között és a nevelés alternatív formái, rendszere. Az alternativitás igénye.
A keresztény nevelés és pedagógia.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerz
ő, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
CZIKE Bernadett (szerk.), Bevezetés a pedagógiába, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 1996. ISBN 963-85465-3-0
FRIEDRICH W, Kron, Pedagógia, Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN 963-389-403-4
KOZMA Tamás, TOMASZ Gábor (szerk.), Szociálpedagógia, Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN 963-389-404-2
MAROSI Szilvia, TROSITS András (szerk.), Gyakorlati keresztény pedagógia: etikai megközelítésben, Veszprém, ÉHF, 2010. ISBN 963-210-830-2
PUSZTAI Gabriella (szerk.), Nevelésszociológia, Debrecen, Pallas Debrecina 20. 2020. ISBN 978-963-318-883-5
AJÁNLOTT IRODALOM:
BÁBOSIK István, A nevelés elmélete és gyakorlata, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2007. ISBN 978-963-19-5438-8
CSANÁD Béla, A keresztény nevelés általános alapjai, Budapest, Jel Kiadó, 2004. ISBN 978-963-9318-72-8
PIAGET, Jean, INHELDER, Bärbel, Gyermeklélektan, Budapest, Osiris Kiadó, 2024. ISBN 978-963-276-496-2
PUKÁNSZKY Béla, ZSOLNAI Anikó (szerk.), Pedagógiák az ezredfordulón, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 1998. ISBN 963-9024-38-4
ROGERS, Carl, Valakivé válni, A személyiség születése, Budapest, Edge 2000 Kft., 2004. ISBN 963-210-401-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Felismeri a nevelési folyamat sajátosságait, struktúráját, az emberi kapcsolatok törvényszerűségeit, az egyes életkori szakaszok pszichikai jellemzőit.
Ismeri a neveléstudomány, pedagógia szaknyelvét.
Ismeri és tudja értelmezni a pedagógia és a nevelés fogalmát, értékközvetítő jellegét, az elmélet és a gyakorlat összefüggéseit, a gyermek életének szenzitív periódusait és annak nevelési konzekvenciáit.
Szintetizálni tudja az elméleti és a gyakorlati ismereteit.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismer pedagógiai jógyakorlatokat, módszereket a nevel&
eacute;si feladatok megvalósításához.
Ismeri az alternatív kezdeményezések feltételeit, sajátosságait.
b) képességei
Képes összehasonlítani a családi nevelői attitűdöket és elemezni ezek személyiségfejlődésre gyakorolt hatását.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Elfogadja, hogy az elmélet és gyakorlat, a neveléstudomány és a társdiszciplínák kölcsönhatásban állnak.
Érdeklődik a pedagógia és a nevelés elméleti és gyakorlati kérdései iránt.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal és kreativitással alkalmazza, az együttműködés fontosságát képviseli.
d) autonómia és felelősség
Feladataiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.