Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy feltárja a hallgató neveléssel kapcsolatos nézeteit, tapasztalatait, és azokat tudományos mederbe terelje, ezzel megalapozva a hallgató elméleti és gyakorlati felkészültségét. Cél a reflektív nevelői szemlélet kialakítása, amely a későbbiekben képessé teszi a hallgatót a nevelési feladatok hatékony megoldására.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A pedagógiai tudás értelmezésének történeti fordulópontjai. Sémaelmélet. Az attitűd-nézet-tudás összefüggései. Elméleti tudás-gyakorlati tudás-mesterségbeli tudás. A gyakorlati tudás tartalma, forrásai. Tanári kompetenciák. Az előzetes nézetek hatása a pedagógus személyiségére, szakmai tevékenységére.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A tanári pálya előképei, pedagógus minták előhívása gondolattérkép, metaforaalkotás módszerével. A hallgatók előzetes nézeteinek feltárása és tudatosítása, a reflektív szemlélet és gyakorlat megismerése, átélése. Az előzetes nézetek szerepének, hatásainak feltárása, tudatosítása.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bábosik István, Golnhofer Erzsébet, Hegedűs Judit, Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Ollé János, Szivák Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Az iskolák belső világa. ISBN 963 970 464 4
https://goo.gl/JNSHmK
Szabó Éva (2006): Szeretettel és szigorral. Az iskolai nevelés problémái a szülők és a tanárok szemszögéből. Akadémiai Kiadó. Budapest. ISBN 963-05-8377-1
Dr. Bárdossy Ildikó-Dr. Dudás Margit: Pedagógiai nézetek. PTE Pécs, 2011. (41-48.oldal) ISBN 9789636423964
http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/ped_nezetek/pedagogiai_nezetek.pdf
Dudás Margit: Pedagógusjelöltek belépő nézeteinek feltárása. PTE, Pécs 2006. (39-68. oldal)
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 41-55.o. ISBN 9631629805
Gloviczki Zoltán (2024): A holnapután iskolája- Felkészülés az emberi jövőre. Open Books. ISBN 9789635725069
Kósáné Ormai Vera (2010): A mi iskolánk. Eötvös Kiadó, Budapest. ISBN 9789633120149
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tanegységnek fontos szerepe van a pedagóguskompetenciák alakításában. Különös jelentősége van a pedagógiai tudatosság fejlesztésében, számottevően részt vesz a pedagógiai felelősségvállalás erősítésében és az önreflektív gondolkodás kibontakoztatásában.