Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Piac- és közvéleménykutatás
Tárgy kódja: BBNSZ11900
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Pillók Péter
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kurzus célja, hogy alapszinten bevezesse a hallgatókat a piac- és közvéleménykutatás gyakorlatába.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Alapvető kutatásmódszertani, kvalitatív és kvantitatív módszertani ismeretekre építve a félév során a hallgatók megismerkednek a piackutatásban használatos kutatási módszerekkel, eljárásokkal és lehetőségekkel. Bevezetést kapnak a piackutatásban felmerülő speciális témák és igények kutatásába, megismerik az ügynökségek, a kutatók illetve a megrendelők szerepeit és elvárásait. A piackutatás és a marketing kutatások nyelvezetét megtapasztalják. A kurzus második felében pedig bevezetőt kapnak különböző, a közvélemény alakulásával összefüggő szociológiai és tömegkommunikációs elméletekről.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán: Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó Zrt., 2009. 512 oldal. ISBN 9789630582926

Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 2008. 744 oldal. ISBN 9789635067640

Angelusz Róbert és Tardos Róbert szerk.: Mérésről mérésre – a választáskutatás módszertani kérdései, Demokrácia Kutatások, Osiris kiadó, 2006.  ISBN 9789638737625

Naresh K. Malhotra – Simon Judit (2010): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010. 1-14. fejezet

Pillók Péter, Stefkovics Ádám, Hortay Olivér (szerk.): Századvég Riport 2021 - Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2022. ISBN 9786155164972

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó ISBN 9789630595285

Barthel-Rúzsa Zsolt, Fűrész Gábor, Pillók Péter és Stefkovics Ádám (szerk.): Magyarország 2021- Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2021. ISBN 9786155164750

Kolosi Tamás–Szelényi Iván–Tóth István György (szerk.): Társadalmi Riport, Tárki, 2022. ISBN 9771216656220

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A „Piac- és közvéleménykutatás” tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a társadalmi és gazdasági kutatások mögötti módszertani alapokat, valamint képesek legyenek alkalmazni a kvalitatív és kvantitatív kutatási eszközöket gyakorlati környezetben. A tantárgy több kulcsfontosságú kompetencia fejlesztését támogatja:

Alkalmazott kutatásmódszertani ismeretek elsajátítása:

A hallgatók megtanulják, hogyan lehet a különböző kutatási módszereket (interjú, fókuszcsoport, kérdőíves felmérés stb.) a piackutatás és közvélemény-kutatás területén strukturált módon alkalmazni.

Kritikus gondolkodás és adatértelmezési készségek fejlesztése:

A tantárgy során megszerzett ismeretek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy önállóan elemezzenek és értelmezzenek különféle társadalmi és piaci adatokat, felismerjék a torzításokat és értékeljék az adatforrások megbízhatóságát.

Kommunikációs kompetenciák fejlesztése:

A kutatási eredmények interpretálása és prezentálása fejleszti a hallgatók strukturált érvelését, szakmai szókincsét és írásbeli-tényfeltáró készségeit.

Interdiszciplináris látásmód kialakítása:

A társadalomtudományi, pszichológiai és kommunikációelméleti háttér beemelése segíti a hallgatók interdiszciplináris gondolkodásmódjának fejlődését, ami elengedhetetlen a közvélemény és piaci viselkedés mélyebb megértéséhez.

Projektorientált és gyakorlati szemlélet:

A kurzus során megvalósuló gyakorlati feladatok révén a hallgatók nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is tapasztalatot szereznek a kutatási folyamatokban, beleértve a kérdőívtervezést, adatfelvételt és elemzést.

Összefoglalva, a tantárgy hozzájárul a hallgatók kutatásmódszertani jártasságának, kritikus gondolkodásának és gyakorlati alkalmazóképességének fejlődéséhez, megalapozva ezzel a munkaerőpiacon is alkalmazható elemzői és kutatói kompetenciákat.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filozófia, politika, gazdaság BANT-XFPG alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szociológia BANT-XSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt