Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Piac- és közvéleménykutatás
Tárgy kódja: BBNSZ11900
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Pillók Péter
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy alapszinten bevezesse a hallgatókat a piac és közvélemény kutatás gyakorlatába. Alapvető kutatásmódszertani, kvalitatív és kvantitatív módszertani ismeretekre építve a félév során a hallgatók megismerkednek a piackutatásban használatos kutatási módszerekkel, al eljárásokkal és lehetőségekkel. Bevezetést kapnak a piackutatásban felmerülő speciális témák és igények kutatásába, megismerik az ügynökségek, a kutatók illetve a megrendelők szerepeit és elvárásait. A piackutatás és a marketing kutatások nyelvezetét megtapasztalják. A kurzus második felében pedig bevezetőt kapnak különböző, a közvélemény alakulásával összefüggő szociológiai és tömegkommunikációs elméletekről.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán: Bevezetés a piackutatásba, 512 oldal, 2009. Akadémiai Kiadó Zrt., ISBN:9789630582926

Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 2008. 744 oldal, ISBN 978-963-506-764-0

Angelusz Róbert és Tardos Róbert szerk.: Mérésről mérésre – a választáskutatás módszertani kérdései, Demokrácia Kutatások, 2006, http://www.valasztaskutatas.hu/kiadvanyok/meresrol-meresre-szerk.-angelusz-robert-es-tardos-robert-2006, Osiris kiadó, 2006.

Naresh K. Malhotra – Simon Judit (2010): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1-¬-14. fejezet

Századvég Riport 2021 - Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2022. Pillók Péter [szerk.]-Stefkovics Ádám[szerk.]-Hortay Olivér[szerk.]

Ajánlott irodalom:

Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-¬-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó

Magyarország 2021- Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2021. Barthel-Rúzsa Zsolt, Fűrész Gábor, Pillók Péter és Stefkovics Ádám szerk.

Társadalmi Riport 2022. Szerkesztők: Kolosi Tamás–Szelényi Iván–Tóth István György. https://tarki.hu/tarsadalmi-riport

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató elsajátítja a piac- és közvéleménykutatás elméleti hátterét és gyakorlatát.

Átlátja a piac- és közvéleménykutatás folyamatát, összefüggéseit, következtetéseit.

Ismeri a társadalomkutatás módszertanánk alapelveit, a legfontosabb kutatási módszereket és az alapvető adatelemzési eljárásokat.

Ismeri a piac- és közvéleménykutatásra vonatkozó etikai követelményeket.

b) képességei

Felismeri és reflektál a piac- és közvéleménykutatási problémákra.

Képes szociológiai elemzéseket készíteni a szakterületre vonatkozó fogalmak, érvek és következtetések összessége alapján, szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira támaszkodva.

A mindennapi szakmai szóhasználatban precízen használja a szociológia alapfogalmait és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.

Összegyűjti és feldolgozza a szociológiailag releváns információkat, alapszinten használja a korszerű informatikai elárásokat.

c) attitűdje

Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

Nyitott és egyben kritikus a szociológia elméleti, gyakorlati és módszertani újításaival kapcsolatban.

Nyitott a társadalmi változásokra, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.

d) autonómiája és felelőssége

A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját.

Aktívan és felelősen vesz részt szociológiai kutatásokban vagy társadalmi problémák megoldására létrehozott csoportok munkájában, együttműködésre törekszik más tudományok, szakmák, intézmények képviselőivel és a felhasználókkal.

Felelősen áll ki a jogi, etikai és szakmai normák következetes érvényesítése és védelme érdekében.

Szakmai munkáját állampolgári tudatosság és aktivitás, szolidaritás, közéleti részvétel, az esélyegyenlőség támogatása, a társadalompolitikai kérdések iránti felelősség jellemzi.

Felelősen betartja a kutatásetikai és publikációs normákat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szociológia BANT-XSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt