Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy alapszinten bevezesse a hallgatókat a piac- és közvéleménykutatás gyakorlatába.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Alapvető kutatásmódszertani, kvalitatív és kvantitatív módszertani ismeretekre építve a félév során a hallgatók megismerkednek a piackutatásban használatos kutatási módszerekkel, eljárásokkal és lehetőségekkel. Bevezetést kapnak a piackutatásban felmerülő speciális témák és igények kutatásába, megismerik az ügynökségek, a kutatók illetve a megrendelők szerepeit és elvárásait. A piackutatás és a marketing kutatások nyelvezetét megtapasztalják. A kurzus második felében pedig bevezetőt kapnak különböző, a közvélemény alakulásával összefüggő szociológiai és tömegkommunikációs elméletekről.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán: Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó Zrt., 2009. 512 oldal. ISBN 9789630582926
Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 2008. 744 oldal. ISBN 9789635067640
Angelusz Róbert és Tardos Róbert szerk.: Mérésről mérésre – a választáskutatás módszertani kérdései, Demokrácia Kutatások, Osiris kiadó, 2006. ISBN 9789638737625
Naresh K. Malhotra – Simon Judit (2010): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010. 1-14. fejezet
Pillók Péter, Stefkovics Ádám, Hortay Olivér (szerk.): Századvég Riport 2021 - Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2022. ISBN 9786155164972
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó ISBN 9789630595285
Barthel-Rúzsa Zsolt, Fűrész Gábor, Pillók Péter és Stefkovics Ádám (szerk.): Magyarország 2021- Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2021. ISBN 9786155164750
Kolosi Tamás–Szelényi Iván–Tóth István György (szerk.): Társadalmi Riport, Tárki, 2022. ISBN 9771216656220
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A „Piac- és közvéleménykutatás” tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a társadalmi és gazdasági kutatások mögötti módszertani alapokat, valamint képesek legyenek alkalmazni a kvalitatív és kvantitatív kutatási eszközöket gyakorlati környezetben. A tantárgy több kulcsfontosságú kompetencia fejlesztését támogatja:
Alkalmazott kutatásmódszertani ismeretek elsajátítása:
A hallgatók megtanulják, hogyan lehet a különböző kutatási módszereket (interjú, fókuszcsoport, kérdőíves felmérés stb.) a piackutatás és közvélemény-kutatás területén strukturált módon alkalmazni.
Kritikus gondolkodás és adatértelmezési készségek fejlesztése:
A tantárgy során megszerzett ismeretek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy önállóan elemezzenek és értelmezzenek különféle társadalmi és piaci adatokat, felismerjék a torzításokat és értékeljék az adatforrások megbízhatóságát.
Kommunikációs kompetenciák fejlesztése:
A kutatási eredmények interpretálása és prezentálása fejleszti a hallgatók strukturált érvelését, szakmai szókincsét és írásbeli-tényfeltáró készségeit.
Interdiszciplináris látásmód kialakítása:
A társadalomtudományi, pszichológiai és kommunikációelméleti háttér beemelése segíti a hallgatók interdiszciplináris gondolkodásmódjának fejlődését, ami elengedhetetlen a közvélemény és piaci viselkedés mélyebb megértéséhez.
Projektorientált és gyakorlati szemlélet:
A kurzus során megvalósuló gyakorlati feladatok révén a hallgatók nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is tapasztalatot szereznek a kutatási folyamatokban, beleértve a kérdőívtervezést, adatfelvételt és elemzést.
Összefoglalva, a tantárgy hozzájárul a hallgatók kutatásmódszertani jártasságának, kritikus gondolkodásának és gyakorlati alkalmazóképességének fejlődéséhez, megalapozva ezzel a munkaerőpiacon is alkalmazható elemzői és kutatói kompetenciákat.