Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a pszichológusok szakmai etikai magatartására vonatkozó kérdések gyakorlatias megvitatása, az egyetemes etikai elvek, szakmai kódexek, és szabályok elméleti ismereteinek gyakorlati úton történő alkalmazása. További témái a pszichológusok szakmai identitásának kérdésivel, illetve a segítő szakma egyéb vonatkozásaival foglalkozik. Mindezeken túl ismereteket szereznek a hallgatók a kutatással, a tudományos közléssel, a klinikai vizsgálatokkal kapcsolatos szakmai etikai normákról, etikai dilemmákról, ezek megoldási lehetőségeiről. A szakmai etikai kérdéseken túl foglalkozunk a szakmához szükséges kompetenciákkal, a pályára való felkészülés, a pályaszocializáció támogatása érdekében. A pszichológusok működéséhez szükséges alapvető jogi kérdések ismertetése is megtörténik.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Varga Katalin (2009). Pszichológus etika - 99 etikai dilemma tükrében. Medicina Kiadó, Budapest. ISBN 9789632261799
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van azzal, hogy a viselkedéselemző képességgel milyen munkavállalási lehetőségei vannak, és e munkakörökre milyen előírások és szabályok érvényesek.
Tisztában van azzal, hogy a szakképzettséggel ellátható feladatkör a pszichológus-asszisztensi munkakörnek felel meg.
b) képességei
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Képes ér
telmezni, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket szakmai kompetenciájával lefed, és ezt a hatáskört nem lépi át.
c) attitűdje
Emberi kapcsolataiban etikus és humánus viselkedés jellemzi.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Tudatosan és felelősen képviseli, hogy végzettségével nem lépi át saját kompetenciájának határait, és ezen kívül eső feladatot nem vállal.