Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Public Relations és újmédia
Tárgy kódja: BBLKM43400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Windhager Károly Ákos
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus célja a hallgatók felkészítése az újmédia térnyeréséből fakadó változásokra és az ezekben rejlő lehetőségek közéleti kommunikációs kiaknázására. Ennek érdekében a képzésben résztvevők a félév során megismerkednek az újmédiával kapcsolatos legfontosabb alapfogalmakkal, illetve trendekkel, valamint az új médiatérben alkalmazható kommunikációs megoldásokkal. Az oktatás kulcseleme annak bemutatása, miként integrálhatóak hatékonyan az új kommunikációs csatornák és eszközök a public relations tevékenység egészébe, az arculati rendszerek működtetésébe.

 

A tantárgy leírása:

A digitális média a Public Relation számára egyesíti a nyomtatott és elektronikus sajtó minden előnyét, és eddig soha nem látott innováció, valamint kreativitás lehetőséget nyújtja a kommunikációs szakemberek számára. Amíg a hagyományos, offline sajtó a PR számára véges, illetve bizonyos fokig korlátozott, addig az újmédia gyakorlatilag végtelen számú lehetőséget nyújt, főként az interaktivitás és a közönség szegmentációja terén, ami napról napra új módszerek megjelenéséhez vezet. A tantárgy e módszereknek a PR-ben való alkalmazhatóságára épül: weboldalak, honlapok használhatóságának vizsgálata, keresőoptimalizálás, felhasználási és látogatottság mérési módszerek alkotják a tematikát. Ezen kívül terítékre kerül még a hírlevél szerkesztése, fórumok és közösségi oldalak használata, a közösségépítés szabályai, blogolás, RSS csatornák és olvasók alkalmazása a szervezeti kommunikációban. A kurzus feltárja a digitális sajtómunka sajátosságait, vizsgál dinamikus vs. statikus tartalmakat, az interaktivitás lehetőségeit és korlátait a PR munkában. De ide tartozik még a linképítés, linkmarketing, szóbeszéd generálás (buzz), online vírusmarketing, tartalom-menedzsment (CMS) rendszerek használata az e-pr-ben, vagy a hírnévépítés egyéb digitális dimenziói.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

?     Bajomi-Lázár Péter: Hírközlés tegnap és ma, In: Médiakutató 2009/3. Médiakutató Alapítvány, Budapest

?     Bőgel György: Blogvilág - Egy műfaj születése, HVG Kiadó Zrt. Budapest, 2006

?     Gerényi Gábor: Internetes tartalomszolgáltatás. Elektromédia Kft., Budapest, 2009

?     Fehér Katalin: Digitalizáció és új média. Akadémiai Kiadó. 2016

?     Fehér Katalin: Az új és a régi média. Médiadeterminizmus és médiakonvergencia In: Fehér Katalin (szerk.): Tanulmányok a társadalmi kommunikáció témaköréből. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2007, 93–103., 250-264.

?     Forgó Sándor: Az újmédia hatása. In: Nagy-Király Vivien (szerk.) Médiatudatosság az oktatásban: Konferenciakötet. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), Budapest, 2013, 97-101.

 

Ajánlott irodalom:

?     Damjanivics Nebojsa: Keresőmarketing, Bagolyvár Kiadó, Budapest, 2003

?     Dunder Krisztián: Digitális sikertörténetek, Budapest, 2011

?     Walter, Aaron: Keresők és webhelyek. Kiskapu Kiadó, Budapest, 2009

?     Csepeli György - Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs korban, Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest, 2010

?     Gáspár T. – Gervai P. – Hideg É. – Horváth E. – Nováky E. –Trautmann L.: Bevezetés az információs társadalomba, Képzőművészeti Kiadó és Nyomda, Budapest, 1999

?     Aczél Petra: Netorika. A digitális retorika műfajai és jellemzői. In: Kukorelli Katalin (szerk.) A tartalom és forma harmóniájának kommunikációja. XII. Dunaújvárosi Nemzetközi Alkalmazott nyelvészeti és Kommunikációs Konferencia. 2010, 109.

?     Koltay Tibor: Az új média és az írás

tudás új formái. Magyar Pedagógia. 2010, 110. évf. 4. szám p. 301.

?     Wallace, Patricia: Az Internet pszichológiája. Osiris Kiadó, Budapest, 2002, 13-142

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt