Tantárgy adatlapja
Az irodalomtörténeti kurzus megismerteti a hallgatókat a 11–16. század magyarországi irodalmának legfontosabb jelenségeivel, műfajaival, kulturális intézményrendszerével, íróival és műveivel. Az európai előzményekre és szinkron jelenségekre rávilágítva segít elhelyezni a korszak magyarországi irodalmát az európai művelődéstörténeti, irodalmi, irodalomtörténeti folyamatok kontextusában. Bemutatja a régi irodalom hatását a későbbi korok gondolkodására és műformáira. Az előadások igyekeznek felkelteni a hallgatókban az igényt az eredeti szövegek közvetlen ismeretére, olvasására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez: Középkor, szerk. Madas Edit, Bp., Tankönyvkiadó, 1992. (ISBN 963-18-4335-1)
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez: Reneszánsz, szerk. Bitskey István, Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. (ISBN 963-18-7447-8)
Régi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, I: Humanizmus, szerk. Ács Pál, Jankovics József, Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 1998. (ISBN 963-506-143-9)
Régi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, II: A 16. század magyar nyelvű világi irodalma, szerk. Jankovics József, Kőszeghy Péter, Szentmártoni Szabó Géza, Bp., Balassi, 2000. (ISBN 963-506-324-5)
Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Magyar irodalomtörténet, https://f-book.com/mi/index.php?special=tartalom. – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Ajánlott irodalom:
Magyar művelődéstörténeti lexikon, I–XIV, fő
szerk. Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 2003–2014. (ISBN 978-963-506-540-0) – A korszakkal kapcsolatos szócikkek.
Tarnai Andor, „A magyar nyelvet írni kezdik”: Irodalmi gondolkodás a középkori Magyarországon, Bp., Akadémiai, 1984. (ISBN 963-05-3055-4)
A History of Hungarian Literature, ed. Tibor Klaniczay, Bp., Corvina, 1983. (ISBN 963-13-1542-8) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Old Hungarian Literary Reader, ed. Tibor Klaniczay, Bp., Corvina, 1985. (ISBN 963-13-1817-6)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz az 1000 és 1600 közötti időszak legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri a korszak szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz a 11–16. századi szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és ir
odalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a 11–16. századi magyarországi irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát. Képes lesz átlátni a magyar irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
Az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Képviseli a magyar és az európai identitás nyelvi, vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.
Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.
>