Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus fókusza, hogy átfogó pszichológiai terveket és stratégiákat dolgozzon ki a rendkívüli krízisek feldolgozására és rehabilitációjára különböző intézményekben és közösségekben. A terepmunka és terv készítése révén a résztvevők megismerhetik a hatékony intervenciós módszereket és tervezési folyamatokat a krízishelyzetek kezelésére. A hallgatók képessé válnak arra, hogy hatékonyan tervezzenek és reagáljanak krízishelyzetekben, valamint támogassák az érintetteket a krízis utáni újjáépítés folyamatában.
Főbb témakörök:
1. Rendkívüli krízis feldolgozásának pszichológiai terve:
Krízisreagálási stratégiák és protokollok kidolgozása
Pszichológiai elsősegélynyújtás és támogatás tervezése
Különböző krízishelyzetekre adaptált terápiás módszerek és technikák
2. Rehabilitációs tervek különböző intézményekben:
Integrált rehabilitációs programok tervezése különböző intézményi környezetekben
A krízis utáni újjáépítés és hosszú távú támogatás tervezése
Az érintettek számára elérhető erőforrások és támogatási hálózatok bevonása a tervekbe
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Hajduska, M. (2008): Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Katasztrófahelyzetek sajátosságai. 27-30.
Doherty, G. W. (2007). Crisis Intervention Training for Disaster Workers. An Introduction. Plano: Rocky Mountain Disaster Mental Health Institute Press
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A sürgősségi pszichológia elveinek megismerése, a mentális egészséggel való összefüggésének megértése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait