Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja a családterápia, családkonzultáció, valamint irányzatainak szemléleti keretét és alapvető elméleti hátterét alkotó rendszer- és hálózatelméletek bemutatása, a zárt rendszerek viselkedésétől (kibernetika) a biológiai és emberi, civilizációs (közlekedési, információs stb.) hálózatok szerveződésén keresztül azok jellegzetes működésének bemutatásáig. A kurzus külön hangsúlyt fektet az emberi kapcsolatok hálózatában rejlő erőforrások megismerésére, azok feltárásának módszereire, a társas támogatottság és az egészségi állapot összefüggéseire, és az emberi közösségek hálózatának működésére, és annak vizsgálati lehetőségeire, módszereire. Külön hangsúlyt fektet az emberi közösségek hálózatának, belső működésének feltárására, a szociometria módszerének megismerésére, valamint a társas támogatottság mérésének lehetőségeire. Utóbbi során betekintést nyújt a narratív pszichológia ezen a területen használható eszköztárába is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Barabási, A. L. (2013). Behálózva – a hálózatok új tudománya. Budapest, HU: Helikon. (ISBN 9789632272580)
Mérei, F. (2006). Közösségek rejtett hálózata. Budapest, HU: Osiris. (ISBN 9789633894583)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Pressman, S. & Cohan, S. (2007). Use of social words in autobiographies and longevity. Psychosomatic Medicine, 69(3), 262-269.
Von Bertalanffy, L. (2010). General systems theory. The science of synthesis: exploring the social implications of general systems theory. In D. Hammond. The science of synthesis. (pp. 103-142). USA: University Press of Colorado. (ISBN: 9781607320708)
Willcox, D. C., Willcox, B. J., Sokolovsky, J. & Sakihara, S. (2007). The cultural context of “successful aging” among older women weavers in a northern Okinawan village: The role of productive activity. Journal of cross-cultural gerontology, 22(2), 137-165.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családterápia elméleti hátterének tudományos, rendszerszemléleti megközelítéseit, azok legfontosabb fogalmait, alkalmazási területeit.
Ismeri az emberi (családi és közösségi) hálózatok működését, azok feltárásának módszereit.
Ismeri a társas támogatottság egészségi állapotra gyakorolt hatásait.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
b) képesség
Képes az egyének és a családok működését rendszerszemléletben értékelni.
Képes a társas kapcsolatokban rejlő erőforrások feltárására és mozgósítására.
Képes a családok működésének rendszerszemléletű elemzésére, a nevelőcsaládokban, lakásotthonokban felmerülő problémák esetén is rendszerszemléletben gondolkodni.
c) attitűd
>Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli.