Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja a családterápia, családkonzultáció, valamint irányzatainak szemléleti keretét és alapvető elméleti hátterét alkotó rendszer- és hálózatelméletek bemutatása, a zárt rendszerek viselkedésétől (kibernetika) a biológiai és emberi, civilizációs (közlekedési, információs stb.) hálózatok szerveződésén keresztül azok jellegzetes működésének bemutatásáig. A kurzus külön hangsúlyt fektet az emberi kapcsolatok hálózatában rejlő erőforrások megismerésére, azok feltárásának módszereire, a társas támogatottság és az egészségi állapot összefüggéseire, és az emberi közösségek hálózatának működésére, és annak vizsgálati lehetőségeire, módszereire. Külön hangsúlyt fektet az emberi közösségek hálózatának, belső működésének feltárására, a szociometria módszerének megismerésére, valamint a társas támogatottság mérésének lehetőségeire. Utóbbi során betekintést nyújt a narratív pszichológia ezen a területen használható eszköztárába is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Barabási, A. L. (2013). Behálózva – a hálózatok új tudománya. Budapest, HU: Helikon. (ISBN 9789632272580)
Mérei, F. (2006). Közösségek rejtett hálózata. Budapest, HU: Osiris. (ISBN 9789633894583)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Pressman, S. & Cohan, S. (2007). Use of social words in autobiographies and longevity. Psychosomatic Medicine, 69(3), 262-269.
Von Bertalanffy, L. (2010). General systems theory. The science of synthesis: exploring the social implications of general systems theory. In D. Hammond. The science of synthesis. (pp. 103-142). USA: University Press of Colorado. (ISBN: 9781607320708)
Willcox, D. C., Willcox, B. J., Sokolovsky, J. & Sakihara, S. (2007). The cultural context of “successful aging” among older women weavers in a northern Okinawan village: The role of productive activity. Journal of cross-cultural gerontology, 22(2), 137-165.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családterápia elméleti hátterének tudományos, rendszerszemléleti megközelítéseit, azok legfontosabb fogalmait, alkalmazási területeit.
Ismeri az emberi (családi és közösségi) hálózatok működését, azok feltárásának módszereit.
Ismeri a társas támogatottság egészségi állapotra gyakorolt hatásait.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
b) képesség
Képes az egyének és a családok működését rendszerszemléletben értékelni.
Képes a társas kapcsolatokban rejlő erőforrások feltárására és mozgósítására.
Képes a családok működésének rendszerszemléletű elemzésére, a nevelőcsaládokban, lakásotthonokban felmerülő problémák esetén is rendszerszemléletben gondolkodni.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli.