Tantárgy adatlapja
A középkor és kora-újkori régészetben lehetőség nyílik arra, hogy álló vagy részben álló épület részek kutatását végezheti régész. Esettanulmányokat dolgozunk fel az alábbi témakörök köré csoportosítva:
Terepi kutatást megelőző anyaggyűjtés:
1. a levéltári kutatás feladatai, a levéltári anyagok jellege
2. a 18-20. századi tervanyagok értelmezése
3. a történeti források értelmezése, fellelhető adatok jellege
4. az archív fényképanyag elemzése
Terepi módszerek:
1. a roncsolásmentes módszerek
2. a feltárással járó módszerek
3. az építészeti elemek azonosítása
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Magyarország Műemléki Topográfiája sorozat.
Mátyás-templom: A budavári Nagyboldogasszony-templom évszázadai 1246-201. Szerk.: Farbaky Péter; Farbakyné Deklava Lilla; Rákossy Anna; Végh András. Budapest, 2015. ISBN 9786155341205
"Az idők tanúja": a pesti Nagyboldogasszony-templom története. Szerk.: Hegedűs András. ISBN 9789631260717
Lászay Judit - Papp Adrienn: A budai török fürdők kutatása az évezred elején. In: Műemlékvédelem 2009. nov. (pp. 194–220.)
Ajánlott irodalom:
Lászay Judit – Papp Adrienn: A régészeti és épületkutatások eredményei a Rudas fürdőben 2004-2005. In: Rudas – gyógyfürdő. Szerk.: Radnainé Keresztes M
ária. Budapest, 2006. (pp. 61–83.)
Horváth István – Zsembery Ákos: Az esztergomi Özicseli Hadzsi Ibrahim dzsámi kutatása és műemléki bemutatása. Építés – Építészettudomány 36. 2008. (pp. 1–2, 3–41.)ISBN 978-92-3-001122-2
http://www.unesco.org/culture/en/underwater/pdf/UCH-Manual.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a régészeti felderítés, ásatás és feldolgozás hagyományos és újabb módszertanáról.
Jó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik múzeumi és a tágabb örökségvédelmi munkáról.
Az épületkutatás módszereinek megismerése.
Az épületkutatás fázisainak megismerése.
b) képességei
Képes a kor követelményeinek megfelelő tudományos színvonalon önállóan vezetni régészeti felderítést és ásatást.
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
Rutint szerez az épületkutatás anyaggyűjtési fázisának lépéseiből.
Elsajátítja az egyes forrástípusok elemzésének módszereit.
Rutint szerez az épületkutatás forrásainak kritikai elemzésével kapcsoltban.
Gyakorolja az önálló munka során elért eredmények előadását, a csapatban végzett kutatói tevékenységet.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a régészeti szakma iránt.
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való &
aacute;tadása iránt.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.