Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Resztoratív szociálpedagógia
Tárgy kódja: BBNCP15100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rostáné Dr. Riez Andrea
Tárgyleírás:

 

A tárgy megismerteti a resztoratív szemlélet fogalmait, alapelveit, elméleti hátterét, valamint a jóvátétel és a kapcsolatokat helyreállítását eredményező módszereket,a resztoratív gyakorlatok alkalmazását az oktatásban, nevelésben és igazságszolgáltatásban. Hatékony eszköz a konfliktusok kezelésében és a fiatalok reszocializációs folyamatában.

Esetfeldolgozások segítik a megértést, feldolgozást oktató filmekkel és szerepjátékokkal válik könnyen elsajátíthatóvá a resztoratív szemlélet.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

RÁCZ József, Ifjúsági szubkultúrák és fiatalkori "devianciák", Budapest, Animula, Magyar Pszichiátriai Társaság, 1989. ISBN 963-7124-40-3

HERCZOG Mária (szerk.), Megbékélés és jóvátétel, Kézikönyv a helyreállító igazságszolgáltatásról, Budapest, Család Gyermek Ifjúság Könyvek, 2004. ISBN 963-214-278-0

Ajánlott irodalom:

VEKERDY Tamás (szerk.), Van más megoldás is – alternatív módszerek a középiskolában, Budapest, Sulinova KHT, 2006. ISBN 963-86542-7-9

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési f

orrásokat.

Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.

b) képességei

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére.

c) attitűdje

Törekszik a folyamatos szakmai önképzés megvalósítására, a szakmai továbbképzéseken való részvételre

Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.

d) autonómiája és felelőssége

Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt