Tantárgy adatlapja
A tárgy megismerteti a resztoratív szemlélet fogalmait, alapelveit, elméleti hátterét, valamint a jóvátétel és a kapcsolatokat helyreállítását eredményező módszereket,a resztoratív gyakorlatok alkalmazását az oktatásban, nevelésben és igazságszolgáltatásban. Hatékony eszköz a konfliktusok kezelésében és a fiatalok reszocializációs folyamatában.
Esetfeldolgozások segítik a megértést, feldolgozást oktató filmekkel és szerepjátékokkal válik könnyen elsajátíthatóvá a resztoratív szemlélet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
RÁCZ József, Ifjúsági szubkultúrák és fiatalkori "devianciák", Budapest, Animula, Magyar Pszichiátriai Társaság, 1989. ISBN 963-7124-40-3
HERCZOG Mária (szerk.), Megbékélés és jóvátétel, Kézikönyv a helyreállító igazságszolgáltatásról, Budapest, Család Gyermek Ifjúság Könyvek, 2004. ISBN 963-214-278-0
Ajánlott irodalom:
VEKERDY Tamás (szerk.), Van más megoldás is – alternatív módszerek a középiskolában, Budapest, Sulinova KHT, 2006. ISBN 963-86542-7-9
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési f
orrásokat.
Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.
b) képességei
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére.
c) attitűdje
Törekszik a folyamatos szakmai önképzés megvalósítására, a szakmai továbbképzéseken való részvételre
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.