Tantárgy adatlapja
A tantárgy a római korszak különösen fontos forráscsoportjával, a császárkori feliratokkal foglalkozik. A Római Birodalom kultúrájának jellemző része a feliratállítás szokása, és az írásbeliség viszonylagos elterjedése. Ennek eredménye a pusztuló anyagokon kívül a kőbe, fémbe és a más maradandó anyagba vésett és írt feliratok, amelyek tartalma az állami és a magánszféra számos, lényeges területét felöleli. A feliratok különféle típusaiban (építési-, kurzus-, sírfeliratok, oltárok, az ún. instrumenta-feliratok stb.) tájékozódni csak a római felirattan alapjainak elsajátításával lehet. Megismerésük egyrészt a régészeti leletek fontos részét jelentik, másrészt a császárkor politika-, és művelődéstörténetének megismeréséhez ismeretük nélkülözhetetlen. A tanóra ennek elsajátítását teszi lehetővé.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tóth I., Szabó Á.: Bevezetés a római feliratok világába. UP, Pécs, 1999. ISBN 963 641 569 8
Németh György – Kovács Péter: Bevezetés a görög és a római felirattanba (Electa). Gondolat Kiadó, Budapest, 2011. (pp. 102) ISBN 978 963 693 327 2
Alföldy G.: Római társadalomtörténet. Osiris Kiadó, Budapest, 1996. ISBN 963 463 068
Die römische Inschriften Ungarns (RIU 1–6). Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1972–2001. ISBN 963 05 0680 7
Schmidt, M. G.: Einführung in die lateinische Epigraphik. Darmstadt 2004. (pp. 152) ISBN 3534236424
Ajánlott irodalom:
Tituli Aquincenses I-III. Szerk. P. Kovács, Á. Szabó. Pytheas, Budapest, 2009–2011. ISBN 978-963-9746-5
Clauss, M.: Ausgewählte Bibliographie zur lateinischen Epigraphik der römischen Kaise
rzeit 1–3 Jh., Aufstieg und Niedergang der römischen Welt, Geschichte und Kultur Roms im Spiegel der neueren Forschung, Politische Geschichte, Hrsg. v. Hildegard Temporini, Berlin & New York, Walter de Gruyter & Co., 1974. (pp. 796-855) ISBN 311 004571 0
Tóth E.: Lapidarium Savariense. Savaria római feliratos kőemléke. Savaria - A Vas Megyei Múzeumok Értesítője 34/2. Szombathely, 2011. ISSN 0230-1954
Kienast, D.: Römische Kaisertabelle. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt, 2004. ISBN 3-534-18240-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
A császárkori latin felirattan alapjainak az elsajátítása.
b) képességei
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Olvasás, idegen nyelvű szövegértés, forráselemzés.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális
szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.