Tantárgy adatlapja
A szemináriumon a hallgatók – részben múzeumi körülmények között – pannoniai feliratokon gyakorolják a császárkori latin epigráfia módszertanát, a feliratok olvasását és értelmezését.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tóth I.-Szabó Á.: Bevezetés a római feliratok világába. UP, Pécs, 1999. ISBN 963 641 569 8
Németh György – Kovács Péter: Bevezetés a görög és a római felirattanba (Electa). Gondolat Kiadó, Budapest 2011. (102 ps.) ISBN 978 963 693 327 2
Alföldy G: Római társadalomtörténet. Osiris Kiadó, Budapest, 1996. ISBN 963 463 068
Die römische Inschriften Ungarns (RIU 1–6). Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1972–2001. ISBN 963 05 0680 7
Schmidt, M. G: Einführung in die lateinische Epigraphik. Darmstadt 2004. (152 ps.) ISBN 3534236424
Ajánlott irodalom:
P. Kovács-Á. Szabó (szerk.): Tituli Aquincenses I-III.. Pytheas, Budapest, 2009–2011. ISBN 978-963-9746-5
Tóth E: Lapidarium Savariense. Savaria római feliratos kőemlékei. Savaria - A Vas Megyei Múzeumok Értesítője 34/2. Szombathely, 2011. ISSN 0230-1954
Studia Epigraphica Pannonica (SEP) 1 – 9. Történelmi Ismeretterjesztő Társulat Egyesület, Budapest. ISSN 2063-5753
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, é
s szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
Legalább két idegen nyelvet ismer a szakterületéhez szükséges szinten, különös tekintettel a szakterminológiára.
A császárkori latin felirattan alapjainak az elsajátítása.
b) képességei
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
Olvasás, idegen nyelvű szövegértés, forráselemzés.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jelle
mzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.