Tantárgy adatlapja
Az anyagismereti kurzus során a hallgatók elsajátítják a római kori fém- (vas, ólom, rézötvözet, nemesfém) és üvegtárgyak főbb típusait. Megismerik az ilyen nyersanyagokból készült tárgyak időrendi kereteit, valamint betekintést kapnak az egyes tárgytípusok kultúrtörténetébe és készítés technikájába is. Az órák egy része múzeumi raktárakban kerül megtartásra, hogy a hallgatók kezükbe tudják venni a vizsgált tárgyakat. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: -Gabler Dénes: Ferrariae et ars ferraria. A vas kitermelése és feldolgozása a római korban. In: Nagy Zoltán - Szulovszky János (szerk.): A vasművesség évezredei a Kárpát-medencében. Vas Megyei Múze umok Igazgatósága, Szombathely 2009. (pp. 41?53) ISBN 9789639827042 -Szabó Klára: Bronzipar. In: Mócsy András?-Fitz Jenő (szerk.): Pannonia Régészeti Kézikönyve. Akadémiai Kiadó, Budapest 1990 (pp. 130–151) ISBN 963055500X -Radnóti Aladár: A pannóniai római bronzedények. Dissertationes Pannonicae Ser. II. No. 6. A Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem, Budapest 1938. -Barkóczi László: Pannonische Glasfunde in Ungarn. Studia Archaeologica 9. Akadémiai Kiadó, Budapest 1988. (223 ps.) ISBN 9630542862 -Rosemarie Lierke: Antike Glastöpferei. Ein vergessenes Kapitel der Glasgeschichte. Sonderbände der Antiken Welt. Philip von Zabern, Mainz 1999. (156 ps.) ISBN 3805324421 ajánlott: -Clasina Isings: Roman Glass from Dated Finds. Archaeologica Traiectina. J. B. Wolters. Groningen – Djakarta 1957. (185 ps.) ISBN (Digital Edition) 9781782977759 -Tóth Endre: Római gyűrűk és fibulák. Évezredek, évszázadok kincsei. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 1985. (60 ps.) ISBN 9635641036 -André Cochet: Le plomb en Gaule romaine. Techniques de fabrication et produits. Monographies instrumentum 13. Édition Monique Mergoil, Montagnac 2000. (234 ps.) ISBN 2907303376 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -a hallgatók összefoglaló ismeretanyagot kapnak a római kori fém- és üvegtárgyak tipokronológiájáról és azok használatáról b) képességei - fejleszti a hallgatók analitikai valamint az összehasonlító és rendszerező képességét. - tágabb kontextuális értelmezési képesség elsajátítása - anyagismereti tudás elmélyítése |