Tantárgy adatlapja
A kurzus az írott és a régészeti források alapján követi végig a római hadsereg történetét a királyság korától a Római Birodalom bukásáig (Kr.u. 476). Az órákon megismertetjük a hallgatókat a római hadsereg államon belüli szerepével, szervezeti felépítésével, működésével, a római táborok szerkezetével és az egyes fegyvernemek történetével. A katonák hétköznapjai mellett általános képet kapnak a hallgatók a háborúk régészetéről is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: -Adrian Goldsworthy: A római hadsereg története. Alexandra Kiadó, Pécs 2004. (224 ps.) ISBN 963368748 9. -Paul Erdkamp (szerk.): A Companion to the Roman Army. Wiley-Blackwell, Oxford 2011 (574 ps.) ISBN 978-1-4443-3921-5 -Yann Le Bohec: Die römische Armee. Nikol Verlag, Hamburg 20092. (304 ps.) ISBN 9783868200225 -Yann Le Bohec, D as römische Heer in der Späten Kaiserzeit. Franz Steiner Verlag, Stuttgart 2010. (355 ps.) ISBN 9783515091367 ajánlott: -Ross Cowan: For the Glory of Rome. A History of Warriors and Warfare. MBI Publishing, London 2007. (287 ps.) ISBN 9781853677335. -Anne Johnson: Römische Kastelle. Verlag Philipp von Zabern, Mainz 1990. (370 ps.) ISBN 380530868X -Thomas Fischer: Die Armee der Caesaren. Archäologie und Geschichte. Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2012. (415 ps.) ISBN 9783791724133 -A. D. Lee: War in Late Antiquity. A Social History. Blackwell Publishing, Oxford 2007. (288 ps.) ISBN 9780631229254. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -a római hadsereg általános felépítésének és működésének az ismerte b) képességei -az összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése -a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete -római kori katonai struktúrák (táborok, védművek stb.) felismerésének és rendszerezésének képessége |