Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja a Római Birodalom települési típusainak gyakorlati szinten történő áttekintése, az egyes települési formák, valamint jellegzetes alaprajzú épületek részben terepi környezetben történő bemutatása, az elméleti órákon megszerzett tapasztalatok elmélyítése. A kurzus során hangsúlyos szerepet kap a római települések helyszínen történő megismerése romkerti látogatások keretén belül.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kovács P.: Vicus és castellum kapcsolata az Alsó-Pannoniai limes mentén. Studia Classica I. Piliscsaba, 1999. ISBN 1585-1109
G. von Bülow – H. Zabehlicky (Hrsg.): Bruckneudorf und Gamzigrad. Spätantike Paläste und Grossvillen im Donau-Balkan-Raum. Akten des Internationales Kolloquiums in Bruckneudorf vom 15- bis 18. Oktober 2008. Römisch-germanische Kommission, Frankfurt a. M. Eurasien-Abteilung, Berlin, Kolloquien zur Vor- und Frühgeschichte Bd. 15. Bonn, 2011. ISBN 978-3-7749-3748-2
Zsidi P.: Aquincum polgárvárosa. Budapest, 2002. ISBN 1419-1997
Lányi V. - Mócsy A: Település, lakás és életmód. In: Pannonia Régészeti Kézikönyve Szerk.: Mócsy A. - Fitz J. (pp. 215-236.) ISBN 963 05 5500 X
Ajánlott irodalom:
Ottományi K: A római kor emlékei Pest megyében (őslakosság, településszerkezet, temetkezés, vallás, betelepített barbárok). In: Torma I. – Fancsalszky G. (szerk.): Pest megye monográfiája I/1. A kezdetektől a honfoglalásig. Budapest, 2007 [2008] (pp.249–341.) ISBN 9789630636254
Bíró M: Roman Villas in Pannonia. ActaArchHung 26., 1974. (pp. 23-57.)
M. Šašel Kos-P. Scherrer (Hrsg.) The Autonomous Towns of Noricum and Pannonia I, II. Die autonomen Städte in Noricum und Pannonien. Situla 41,42. Ljubljana 2003, 2004. ISBN 961-6169-29-7; ISBN 961-6169-30-0
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség
stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.
b) képességei
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.
Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új k
épességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.