Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a Római Birodalom pannoniai tartományainak hadtörténetét, az itt állomásozó katonaság építkezéseit, tárgyi hagyatékát és kulturális, valamint gazdasági szerepét.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Lőrincz B.: Hadsereg. In: Mócsy A. – Fitz. J. (szerk.): Pannonia régészeti kézikönyve. Budapest 1990. (pp. 71-84, 184) ISBN 963 05 5500
Tóth E: Studia Valeriana. Az alsóhetényi és a ságvári késő római erődök kutatásának eredményei. Dombóvár 2009. (pp. 64-86, 137-158) ISSN 1218-196X
Goldsworthy, A: A római hadsereg története. Budapest 2004. ISBN 963 368 748 9
Visy Zs: A ripa Pannonica Magyarországon. Budapest 2000. ISBN 963 05 7691 0
Le Bohec, Y.: Die römische Armee. Stuttgart 1993. ISBN 978-3-86820-022-5
Ajánlott irodalom:
Soproni, S: Der spätrömische Limes zwischen Esztergom und Szentendre. Budapest 1978. ISBN: 963 05 0307 2
Mráv Zs.: The Roman Amy along the Amber Road between Poetovio and Carnuntum in the 1st Century A.D. – Archaeological Evidence. Communicationes Archaeologicae Hungariae 2010-2013. (pp. 49-100.)
Visy, Zs. (ed.): The Roman Army in Pannonia. An Archaeological Guide of the ripa Pannonica. Szekszárd 2003. ISBN: 963-86388-2-6
Gabler D.: A dunai limes I-II. századi történetének néhány kérdése. Archaeologiai Értesítő 104. 1977. (pp. 145-175.)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatá
;si kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
A római hadsereggel és a pannoniai tartományok hadtörténetével kapcsolatos ismeretanyag megszerzése.
b) képességei
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
c) attitűdje
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.