Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Római települések szeminárium
Tárgy kódja: BBNTR17900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Beszédes József Zorán
Tárgyleírás:

 

A szeminárium célja a Római Birodalom települési típusainak gyakorlati szinten történő áttekintése, rendszerezése, az egyes települési formákon előkerülő régészeti jelenségek ismertetése, valamint az ezekhez kapcsolódó szakmai kérdésekkel, problémákkal való intenzívebb foglalkozás.

A kurzus során hangsúlyos szerepet kap a római települések helyszínen történő megismerése múzeumi romkerti látogatások keretén belül.

A szemináriumi órák keretén belül a hallgatók egyénileg dolgoznak fel a településekkel kapcsolatos kérdéseket. Lényeges, hogy itt önálló kutatási munkáról van szó, amelyről szóbeli beszámoló és jegyzetekkel ellátott írott szemináriumi dolgozat keretében ad számot a hallgató.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Ottományi Katalin: Római vicus Budaörsön. Archaeolingua Kiadó, Budapest, 2012. (615 ps.)

ISBN 9789639911383

Ray Laurence–Simon Esmonde Cleary–Gareth Sears: The City in the Roman West, c. 250 BC – c. AD 250. Cambridge University Press 2011 (355 ps.) ISBN 9780521701402; 9780521701403

Zsidi Paula: Aquincum polgárvárosa. Enciklopédia Kiadó, Budapest 2002 (168 ps.) ISBN 14191997

Lányi Vera ? Mócsy András: Település, lakás és életmód. In: Mócsy András?-Fitz Jenő (szerk.): Pannonia Régészeti Kézikö

nyve. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990. (pp. 215-236) ISBN 963055500X

Ajánlott irodalom:

Ottományi Katalin: A római kor emlékei Pest megyében (őslakosság, településszerkezet, temetkezés, vallás, betelepített barbárok). In: Torma István – Fancsalszky Gábor (szerk.): Pest megye monográfiája I/1. A kezdetektől a honfoglalásig. Pest Megye Monográfia Közalapítvány, Budapest, 2007. (pp. 249–341)

ISBN 9789630636254

Kovács Péter: Vicus és castellum kapcsolata az Alsó-Pannoniai limes mentén. Studia Classica I. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Piliscsaba, 1999. (190 ps.) ISBN 15851109

Bíró Mária: Roman Villas in Pannonia. Acta Archaeologica Academiae. Scientiarum Hungaricae 26. 1974. (pp. 23-57)

Marjeta Šašel Kos – Peter Scherrer (Hrsg.): The Autonomous Towns of Noricum and Pannonia I ? II. Die autonomen Städte in Noricum und Pannonien. In: Situla 41?42. 2003 ? 2004. ISBN 9616169297; ISBN 9616169300

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.

Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát.

Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.

Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.

Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.

b) képességei

Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezés&eacu

te;re.

Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.

Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.

Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.

Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.

Képes felhasználni a régészet rokon tudományterületeinek eredményeit.

A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.

Az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.

A kurzus során a hallgató megtanulja felismerni és azonosítani a különböző római településformákat és azok jellemző jelenségeit. Ezeket összefüggéseiben, kontextusában is értelmeznie kell

A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.

Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre.

Törekszik általános és szaknyelvi tudásának fejlesztésére.

Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.

Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.

Felelősséget v&aacut

e;llal magyar és idegen nyelvű szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BANB-XRE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt