Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Romológiai alapismeretek
Tárgy kódja: BBLCP07600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rajki Zoltán
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a magyarországi cigányság legfontosabb kulturális sajátosságait, történelmét és identitásának jellemzőit. A kurzus közvetlen célja azon szociálpedagógiai intervenciós területek bemutatása (egészségügy, oktatás, áldozatsegítés, stb.), amelyeken a hallgatók közvetlenül is kapcsolatba kerülhetnek roma kliensekkel. Ennek eredményeképpen a résztvevők képesek lesznek gyakorlati munkájuk során hatékonyan foglalkozni roma egyénekkel, családokkal és közösségekkel.

A kurzus során először a romák történelmével, kultúrájával és szociodemográfiai jellemzőivel foglalkozunk. Ezt követően kitérünk a többségi társadalom romákhoz kapcsolódó előítéleteire, a romákkal szembeni diszkriminációra és a hazai cigányellenesség okaira, formáira. Ezután sorra vesszük a magyarországi roma lakosság oktatási, egészségügyi és lakhatási jellemzőit és az ezekhez kapcsolódó problémákat. A félév végén foglalkozunk a cigánysághoz kapcsolódó hazai és európai szakpolitikai intézkedésekkel, valamint kitérünk olyan speciális problématerületek megvitatására is, mint a roma lányok prostitualizálódásának kockázata, vagy a roma gyerekek korai iskolaelhagyásának következményei.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

>

Kötelező irodalom:

·         Balogh Zoltán, Dr. és Fábiánné Andrónyi Katalin (2012): Romológiai ismeretek, Szent István Társulat, Budapest

Forrás: https://btk.ppke.hu/uploads/articles/288257/file/romologia.pdf

·         Bernát Anikó (2014): Leszakadóban: a romák társadalmi helyzete a mai Magyarországon, in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014, pp. 246-264. ISSN: 1216-6561

Forrás: http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b333.pdf

·         Hajdu Tamás – Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2014): Roma fiatalok a középiskolában, Beszámoló a TÁRKI életpálya felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból, in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014, pp. 246-264. ISSN: 1216-6561

Forrás: http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b334.pdf

Ajánlott irodalom:

·         Messing Vera és Molnár Emília (2011): Bezáródó kapcsolati hálók: szegény roma háztartások kapcsolati jellemzői, Esély 2011/5. pp. 47-74. ISSN: 0865-0810

Forrás: http://www.esely.org/kiadvanyok/2011_5/04molnar.indd.pdf

·     &nb

sp;   Pálos Dóra (2010): „Cigány” identitások nehézségei. Egy önbeszámolókon alapuló vizsgálat tanulságai. Esély 2010/2. pp. 41-63.  ISSN: 0865-0810

Forrás: http://www.esely.org/kiadvanyok/2010_2/02palos.indd.pdf

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt