Tantárgy adatlapja
A tantárgy
célja, hogy a hallgatók megismerjék a magyarországi cigányság legfontosabb
kulturális sajátosságait, történelmét és identitásának jellemzőit. A kurzus
közvetlen célja azon szociálpedagógiai intervenciós területek bemutatása
(egészségügy, oktatás, áldozatsegítés, stb.), amelyeken a hallgatók
közvetlenül is kapcsolatba kerülhetnek roma kliensekkel. Ennek
eredményeképpen a résztvevők képesek lesznek gyakorlati munkájuk során
hatékonyan foglalkozni roma egyénekkel, családokkal és közösségekkel. A kurzus során először a romák
történelmével, kultúrájával és szociodemográfiai jellemzőivel foglalkozunk.
Ezt követően kitérünk a többségi társadalom romákhoz kapcsolódó
előítéleteire, a romákkal szembeni diszkriminációra és a hazai
cigányellenesség okaira, formáira. Ezután sorra vesszük a magyarországi roma
lakosság oktatási, egészségügyi és lakhatási jellemzőit és az ezekhez
kapcsolódó problémákat. A félév végén foglalkozunk a cigánysághoz kapcsolódó
hazai és európai szakpolitikai intézkedésekkel, valamint kitérünk olyan
speciális problématerületek
megvitatására is, mint a roma lányok prostitualizálódásának kockázata, vagy a
roma gyerekek korai iskolaelhagyásának következményei. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) > |
Kötelező
irodalom: ·
Balogh
Zoltán, Dr. és Fábiánné Andrónyi Katalin (2012): Romológiai ismeretek, Szent
István Társulat, Budapest Forrás: https://btk.ppke.hu/uploads/articles/288257/file/romologia.pdf ·
Bernát
Anikó (2014): Leszakadóban: a romák társadalmi helyzete a mai Magyarországon,
in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014, pp. 246-264. ISSN:
1216-6561 Forrás:
http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b333.pdf ·
Hajdu
Tamás – Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2014): Roma fiatalok a középiskolában,
Beszámoló a TÁRKI életpálya felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból,
in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014, pp. 246-264. ISSN:
1216-6561 Forrás:
http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b334.pdf Ajánlott
irodalom: ·
Messing
Vera és Molnár Emília (2011): Bezáródó kapcsolati hálók: szegény roma
háztartások kapcsolati jellemzői, Esély 2011/5. pp. 47-74. ISSN:
0865-0810 Forrás:
http://www.esely.org/kiadvanyok/2011_5/04molnar.indd.pdf · &nb sp;
Pálos Dóra
(2010): „Cigány” identitások nehézségei. Egy önbeszámolókon alapuló vizsgálat
tanulságai. Esély 2010/2. pp. 41-63. ISSN:
0865-0810 Forrás: http://www.esely.org/kiadvanyok/2010_2/02palos.indd.pdf |